عنوان الإطروحه
درجة تأثير الإعلام التربوي في القيم الاجتماعية لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلميهم في العراق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-10-23
اسم الطالب
محمود علي حسن السنجري
المشرف
قاسم نواف فنخير البري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خالد يوسف عواد القضاة
ماهر مفلح احمد الزيادات
كامل علي العتوم
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدِّراسة إلى معرفة درجة تأثير الإعلام التربوي في القيم الاجتماعية لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلميهم في العراق. وتم استخدام المنهج الوصفي لتحقيق أهداف الدِّراسة. وتكونت عينة الدِّراسة من (80) معلمًا ومعلمة. أعد الباحث أداةً لدراسته اشتملت على (51) فقرة، تمثل القيم الاجتماعية، تم التحقق من صدقها وثباتها. وتوصلت الدِّراسة إلى نتائج عديدة من أهمها: أنَّ درجة تأثير الإعلام التربوي في القيم الاجتماعية لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلميهم جاء بدرجة متوسطة. وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) في تأثير الإعلام التربوي في القيم الاجتماعية لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلميهم تعزى لأثر الجنس ولصالح الذكور. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي ولصالح الدِّراسات العليا. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لأثر سنوات الخبرة، ولصالح فئة الخبرة عشر سنوات فأكثر. وتوصلت الدِّراسة إلى عدد من التوصيات من أهمها: تضمين أدلة معلمي المرحلة الثانوية للقيم التربوية عامة، والقيم الاجتماعية خاصة، وكيفية بثها بين الطلبة. وإجراء دراسات أخرى لتعرف تأثير الإعلام بوجه عام، والإعلام التربوي بوجه خاص في جميع أنواع القيم.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study was to determine the degree of effect of educational media on the secondary stage student's social values from the teacher's perspectives in the republic of Iraq.The descriptive approach was used to achieve the objectives of the study. The study sample consisted of (80) teachers. The researcher prepared a tool for his study which included (51) paragraphs representing the social values, verified their validity and reliability. The study reached several results, the most important of which is that the degree of effect of educational media on the social values among high school students from the point of view of their teachers came to a medium degree. There were statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) in the impact of educational media on social values among high school students from the point of view of their teachers due to the impact of sex and for males. And the presence of significant differences at the level of significance (? = 0.05) attributed to the impact of scientific qualification and for the benefit of postgraduate studies. And the presence of significant differences at the level of significance (? = 0.05) due to the impact of years of experience, and in favor of the category of experience ten years and more. The study reached a number of recommendations, the most important of which are: inclusion of the teachers of the secondary stage of educational values in general, and social values in particular, and how to broadcast them among students. And other studies will conduct to identify the impact of the media in general, and educational information in particular in all types of values
رقم ISN
984
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN