عنوان الإطروحه |
دور معلمي الدراسات الاجتماعية في تنمية القيم الأسرية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-08-01 |
اسم الطالب |
فاطمة احمد راشد الخزاعلة
|
المشرف |
ممدوح هايل عودة السرور |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
باسل حمدان منزل الشديفات |
ماهر مفلح احمد الزيادات |
ممدوح منيزل الشرعة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/الدراسات الاجتماعية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى دور معلمي الدراسات الاجتماعية في تنمية القيم الأسرية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، وإلى التعرف إلى أثر المتغيرات المستقلة الجنس والتخصص والمؤهل العلمي والخبرة في دور معلمي الدراسات الاجتماعية في تنمية القيم الأسرية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، حيث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين والمعلمات الذين يدرسون مباحث الدراسات الاجتماعية (التاريخ، الجغرافيا، التربية الوطنية) لطلبة المرحلة الأساسية العليا في مديرية التربية والتعليم للواء قصبة المفرق للعام الدراسي 2017/2018، كما تكونت عينة الدراسة وعددهم (85) فرداً، منهم (44) معلماً و(41) معلمة، وقامت الباحثة بإعداد استبانة مكونة من (31) فقرة.
وأظهرت نتائج الدراسة عن حلول الفقرة التي تنص على: "يحث طلبته على بر الوالدين والإحسان إليهما" في المرتبة الأولى، بينما جاءت الفقرة التي تنص على "يحث طلبته على زيارة المرضى" بالمرتبة الأخيرة، كما كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) تعزى لأثر الجنس، وجاءت الفروق لصالح الإناث، وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) بين متغيرات المؤهل العلمي، وجاءت الفروق لصالح درجة الدبلوم العالي، وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) بين متغيرات سنوات الخبرة، وجاءت الفروق لصالح الأكثر خبرة (11 سنة فأكثر)، وأظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) بين فروع متغير التخصص (تاريخ، جغرافيا، غير ذلك)، وجاءت الفروق لصالح تخصص التاريخ، وقدمت الباحثة مجموعة من التوصيات منها زيادة اهتمام المعلمين بالقيم الأسرية؛ حتى يتم ترسيخها في أذهان المتعلمين.
|
الملخص بالانجليزي |
The aimed of this study was to identify the role of teachers of social Studies in the development of family values among students at the higher basic level in Jordan, and to identify the impact of independent variables of sex, specialization, scientific qualification and experience in the role of teachers of social Studies in the development of family values in their students The highest basic stage in Jordan, Where the researcher used the descriptive analytical approach,the study community may be of all the teachers studying social studies (history, geography, civic education) of the students of the higher basic stage of the Education Directorate for the Brigade of Outskirt al-Mafraq for the school year 2017/ 2018, the study sample consisted of social studies teachers in the Education Directorate of the Brigade al-Mafraq (85), of whom 44 were teachers and 41 were female, and the researcher prepared a resolution of 31 paragraphs..
The results of the study showed the solutions to the paragraph, which read: "Urge the parents to ask them to do so" in the first place, while the paragraph that reads "urges them to visit patients" is in the final position, as the results of the study show that there are statistically significant differences (A=0.05) due to the impact Sex, the differences were in favour of females, and there were statistically significant differences (a=0.05) between the variables of the scientific qualification, the differences came in favor of a higher diploma degree, and there were statistically significant differences (a=0.05) between the variables of years of experience, the differences came in favor of the most experienced (11 years and over) and showed The results also have statistically significant differences (a= 0.05) between the branches of the specialization variable (history, geography, etc.), the differences in favour of history, and the researcher has made a series of recommendations, including increasing teachers ' interest in family values, so that they are entrenched in the minds of learners
|
رقم ISN |
965 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|