عنوان الإطروحه
The Impact of Using Blended Learning Approach on EFL Learners' Linguistic Competence and their attitudes toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-12-22
اسم الطالب
اماني عبدالرزاق محمد العقرباوي
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينه
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
فواز عبدالحق
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى دراسة تأثير استخدام التعلم المخلوط على الكفاءة اللغوية لمتعلمي اللغة الإنجليزية لغة أجنبية واتجاهاتهم نحوه . المشاركين في الدراسة (40) طالباً وطالبة من طلاب اللغة الإنجليزية لغة أجنبية من عمر 19/20 سنة ، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2017/2018 في جامعة آل البيت في كلية الآداب - قسم اللغة الإنجليزية . تم تقسيم المشاركين في الدراسة إلى مجموعتين : المجموعة الضابطة 20 طالبًا ، والمجموعة التجريبية 20 طالبًا أيضًا . تم استخدام اختبار ما قبل التجربة في هذه الدراسة شبه التجريبية. تم تصميم استبانة لقياس تصورات الطلاب ومواقفهم تجاه نهج التعلم المخلوط. تم تعليم كلا المجموعتين نفس المادة في نفس أيام الأسبوع خلال ثماني أسابيع . تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام التعلم المخلوط ، وتم تدريس المجموعة الضابطة بطريقة التعليم التقليدي. علاوة على ذلك ، تم إعطاء كلا المجموعتين نفس الاختبار قبل وبعد التجربة لقياس الاختلافات بين أداء الطلاب. تم إعطاء اختبار مسبق للمجموعتين قبل التجربة لتحديد المستوى الفعلي لكلا المجموعتين قبل البدء في تجربة ، تم استخدام الوسائل والانحرافات المعيارية واختبارT لمعرفة أي اختلافات كبيرة بين المجموعتين من الدراسة. غطت خمسة من جوانب الكفاءة اللغوية للغة (علم الصوت ، الصوتيات ، بناء الجملة ، المورفولوجيا ، وعلم الدلالة) وفريق من الخبراء تحقق من صحة ذلك. بعد فترة ثمانية أسابيع ، تم إجراء الأختبار البعدي ما بعد الاختبار القبلي لمعرفة ما إذا كان استخدام منهج تعلم المخلوط يؤثر على الكفاءة اللغوية للطلاب. تم إجراء الاختبار البعدي بعد الانتهاء من التجربة. تمت جدولة النتائج وإعدادها للتحليل الإحصائي. حدد السؤال الثاني من الدراسة أي الجوانب اللغوية للغة (الصوتيات، علم الأصوات، التشكل، القواعد، والدلالات) هل الطلاب المجموعة التجربية يتطورون أكثر نتيجة لاستخدام أسلوب التعلم المختلط؟ أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05)بين درجات المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي للكفاءة اللغوية. لصالح المجموعة التجريبية (نهج التعلم المخلوط). من خلال الحصول على تفسير عميق وتحليل لنتائج الاستبانة ، بدا أن طلاب المجموعة التجريبية لديهم مواقف إيجابية تجاه استخدام التعلم المخلوط . علاوة على ذلك ، بينت الدراسة على نهج التعلم المخلوط إمكانية توفير فرصة كبيرة في اكتساب الكفاءة اللغوية للغة بسبب التعلم المخلوط لأداء الطلاب الذين درسوا عن طريق التعلم المخلوط بشكل أفضل على جوانب لغوية معينة من الجوانب الأخرى. التعلم المخلتط يوفر للطلاب أفضل بيئة تعليمية من خلال مجموعة متنوعة من موارد الوسائط المتعددة التي تروج لاستراتيجيات التعلم الذاتي و التي تعكس إنجازهم للغة الإنجليزية. قدم هذا المزج للطلاب المتعة والحماسة والتنوع التي كانت كبيرة بما يكفي للتأثير على انجاز الطلاب بشكل إيجابي. الانطباعات عن هذه الدراسة هي أن استخدام التعلم المخلوط يدل على إتقان أكبر للغة وثقة أكبر بالنفس لدى متعلمي اللغة الإنجليزية لغة أجنبية في تطوير الكفاءة اللغوية. استناداً إلى النتائج ، أوصت الدراسة بضرورة استخدام نهج التعلم المخلوط لتعزيز الكفاءة اللغوية المتعلمين الغة ا لأنجليزية لغة أجنبية واقترح أيضا إجراء مزيد من البحوث حول تأثير نهج التعلم المخلوط في مهارات اللغة الإنجليزية الأخرى
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the impact of using blended learning on EFL learners' linguistic competence and their attitudes toward it. The participants of the study consisted of 40 undergraduate EFL male and female students during the second semester of the academic year 2017/2018, at AL- al Bayt University, Faculty of Arts- Department of English language. The participants of the study were divided into two groups; the control group (20 students), and the experimental group (20 students), too. A pre-post test technique was used in this study. A questionnaire was designed to measure the students' perceptions and attitudes towards blended learning approach. Both groups were taught the same material on the same days of every week, which lasted for 8 weeks. The experimental group was taught by using blended learning, and the control group was taught using traditional instruction. Both groups were given a pre test to decide their actual level and to measure the differences between the students' performance. Means, standard deviations and T-test and one-way Anova and Scheffe were used to find out any significant differences between both groups of the study. It covered five of the linguistic competence aspects of language (phonology, phonetics, grammar, morphology, and semantics) and a team of experts validated it. After eight weeks, a post-test was administered to see if using blended learning approach has an effect on students' linguistic competence. Scores were tabulated and prepared for statistical analysis. The second question of the study determined which linguistics aspects of language (phonetics, phonology, morphology, grammar, and semantics) do the experimental group students develop the most as a result of using blended learning approach? The results indicated that there were statistically significant differences at (?= 0.05) between the scores of the experimental group on the post-test of linguistic competence in favor of the experimental group (blended learning approach). By having a deep interpretation and analysis of the results of the questionnaire, the experimental group students appeared to have positive attitudes toward using the blended learning approach. Moreover, the blended learning approach is found to offer a great opportunity in the acquisition of the linguistic competence of language due to blended learning. Students who studied via blended learning performed better on certain linguistic aspects of language than other aspects. Blended learning provided students with a good learning environment through a variety of multimedia resources that promote self-learning strategies reflected on their achievement of English. Blended learning provided students with enjoyment, pleasure, enthusiasm and variation which were significant enough to affect their achievement positively. The implications of this study indicated that the use of blended learning showed greater language proficiency and stronger self-confidence among EFL learners in the development of linguistic competence. Based on the findings, the study recommended the necessity of using a blended learning approach to enhance linguistic competence of EFL learners. It was also suggested that further research should be conducted on the effect of the blended learning approach on other English language skills
رقم ISN
952
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN