عنوان الإطروحه
A Meta Analysis of Research on the Effectiveness of Using Mind Mapping Strategies in English Language Teaching
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-11-11
اسم الطالب
علي سليمان احمد
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
احمد موسى علي بطاينه
ربى فهمي بطاينة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاتجاهات العامة والوصف وتركيز البحوث حول فعالية استخدام استراتيجيات الخرائط الذهنية في تدريس اللغة الإنجليزية. أي أنها تحققت من نوع المنشور ، والتصميم، والمهارات والمجالات ، والمشاركين ، وسنة النشر ، وفعالية الخرائط الذهنية ، وأداة الدراسة ، وطول النص في دراسات حول فاعليه تقنية الخرائط الذهنية . استخدمت الدراسة تصميم بحث التحليل البعدي في جمع البيانات وتحليلها. تم فحص عينة الدراسة المتكونة من 88 مقالة صحفية ، وعروض مؤتمرات ، وأطروحات الدراسات العليا والأطروحات المنشورة بين عامي 2000 و 2018. كانت أداة الدراسة قائمة فحص التحليل البعدي. تم استخدام اختبار nonparametric Chi-square لإيجاد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين تكرارات الخصائص المختلفة. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التكرارات في دراسات الخرائط الذهنية حسب نوع المنشور لصالح مقالات المجلات. حصل التصميم التجريبي للدراسات حول استراتيجيات الخرائط الذهنية على أعلى معدل. بالإضافة إلى ذلك ، كان أكبر عدد تكرارات بخصوص المهارات في الدراسات حول استراتيجيات الخرائط الذهنية لصالح مهارة القراءة. وقد بين التحليل ان فئة المتعلمين EFL والمدرسة ، وخاصية 15 مشاركا وأكثر من ذلك ضمن اعداد المشاركين تلقت أعلى نسبة تكرار في العينة التي تم تحليلها. ومع ذلك ، فإن أعلى نسبة تكرار بخصوص سنة الدراسة كان في عام 2016. فيما يتعلق بفعالية الخرائط الذهنية في الدراسات، فإن الخرائط الذهنية اظهرت أكثر فعالية من طرائق التدريس الأخرى حصلت على أعلى تكرار. فيما يتعلق بأداة الدراسة ، حصل الاختبار على أعلى تكرارات في دراسات الخرائط الذهينة. وفقًا للاستراتيجيات المستخدمة في دراسات الخرائط الذهنية ، حصل استخدام الخريطة الذهنية (العادية) على أعلى معدل تكرار. كما ان طول النص من 11 إلى 20 صفحة (5001-10000 كلمة) حصل أعلى تكرار في الدراسات حول استراتيجيات الخرائط الذهنية. وأخيرًا ، تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة إلى مدرسي اللغة الإنجليزية والمشرفين ومصممي المناهج والباحثين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the general trends, description and focus of research about the effectiveness of using mind mapping strategies in English language teaching. That is, it investigated the type of publication, design, skills and areas, participants, year of publication, effectiveness of mind mapping, instrument of the study, and length of text in studies about the effectiveness of mind mapping method. The study used a meta analysis research design in data collection and analysis. The sample of the study consisted of 88 journal articles, conference proceedings, and graduate theses and dissertations published between 2000-2018. The instrument of the study was a meta analysis checklist. The nonparametric test Chi-square was used to find if there were differences between the frequencies of the different features. The results revealed that there were statistically significant differences between frequencies of mind mapping studies due to type of publication in favor of journal articles. The experimental design of studies about mind mapping strategies got the highest frequencies. In addition, the highest significant frequency for skills and areas was for in studies about mind mapping strategies was for reading. The ? participant type and level features (EFL learners, school, and 15 participants and more) received the highest frequencies in the analyzed sample. However, the highest frequency for year of publication was for 2016. Concerning the effectiveness of mind mapping feature mind mapping is more effective than other methods obtained the highest frequencies. Concerning instrument of the study, test got the highest frequencies in the studies. According to strategies used in the studies, the feature mind mapping (regular) method got the highest frequencies. The text length of 11 to 20 pages (5001-10000 words) category got the highest frequencies in the studies about mind mapping strategies. Finally, a number of related recommendations were presented to the teachers of English, supervisors, curricula designers, and researchers
رقم ISN
946
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN