عنوان الإطروحه
The Effect of Changing Classroom into a Small English Community on Seventh Grade EFL Students' Fluency and Motivation in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-04-29
اسم الطالب
ميناء صالح علي السبعه
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشع
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
فواز عبد الحق
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تحويل الصف إلى مجتمع أجنبي صغير في الطلاقة والدافعية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الصف السابع. حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية: س1: هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط العلامات بين المجموعة التجريبية والضابطة في الطلاقة اللغوية تعزى إلى (تحويل الصف إلى مجتمع أجنبي صغير مقابل الطريقة الاعتيادية)؟ س2: هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط علامات المجموعة التجريبية في مهارتي التحدث والاستماع تعزى إلى تحويل الصف إلى مجتمع أجنبي صغير؟ س3: ما هو تأثير تحويل الصف إلى مجتمع أجنبي صغير على دافعية متعلمي اللغة الإنجليزية؟ تكونت عينة الدراسة من (32) طالبة من مدرسة رابعة العدوية الأساسية المختلطة , لواء البادية الشمالية الغربية في المفرق, خلال الفصل الدراسي الأول للعام 2017-2018 وزعوا على شعبتين: شعبة (1) تكونت من 16 طالبة, اختيروا كمجموعة تجريبية (2) تكونت من (16) طالبة, اختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع. تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزئين: جزء لفظي وسمعي وجزء استبانة. لتقييم مدى تأثير تحويل إلى مجتمع أجنبي صغير على الطلاقة اللغوية والدافعية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية, أخضعت طالبات المجموعتين لامتحان لفظي وسمعي كما أجبن على استبانة لبيان مدى قدراتهم اللفظية والدافعية لديهن قبل إجراء التجربة خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2017-2018 وبعد 8 أسابيع أخضعت الطالبات لنفس الامتحان كامتحان بعدي. أشارت نتائج الدراسة بأن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في الطلاقة اللغوية نتيجة المادة التعليمية الجديدة وهي تحويل الصف إلى مجتمع أجنبي صغير, كما وأظهرت نتائج الدراسة بأن طالبات المجموعة التجريبية كن مندفعات أكثر من طالبات المجموعة الضابطة وربما يعزى لأثر تحويل الصف إلى مجتمع أجنبي صغير. بناءً على ذلك قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the extent to which changing classroom into a small English community affect the development of the fluency aspect and motivation of EFL students. The study tried to answer the following questions: Q1: Are there any statistically significant differences between the mean score of the experimental and control groups students? language fluency due to the method of teaching (changing classroom into a small English community vs. regular instruction?) Q2: Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students' (listening and speaking) skills due to changing classroom into a small English community? Q3: What are the experimental group students' attitudes toward changing classroom into a small English community and its effect on their motivation? The participants of the study consisted of 32 seventh grade students from Rabea Al adawia Mixed Basic School at Al-Mafraq, North West Badia Region during the first semester of the scholastic year 2017/2018. The participants of the study were of two groups: Group one consisted of (16) students and group two consisted of (16) students. The pre-test and post-test were of two parts; a speaking and listening tests that examined students? ability to interact appropriately in communicative settings and a questionnaire. To assess the effect of changing classroom into a small English community on EFL students? fluency and motivation, students in both groups sat for a speaking and listening test at the beginning of the first semester of the scholastic year 2017/2018 so as to determine their actual knowledge before starting the experiment. The results of the study indicated that the experimental group performed better than the control group in the fluency aspect due to the new method of teaching that is changing classroom into a small English community. The results of the study showed that the experimental group was more motivated rather than the control group. This might be due to the effect of changing classroom into a small English community. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
944
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN