عنوان الإطروحه
دور مديري المدارس الثانوية في محافظة صلاح الدين العراقية في تطوير مهارات الحوار مع الطلبة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-12-05
اسم الطالب
ازهر علي جدوع القيسي
المشرف
محمد سليمان مجلي بني خالد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
تيسير محمد احمد الخوالدة
خالد علي السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة تعرف دور مديري المدارس الثانوية في محافظة صلاح الدين في العراق في تطوير مهارات الحوار مع الطلبة من وجهة نظر المعلمين والطلبة. تكونت عينة الدراسة من (369) معلماً ومعلمة و(766) طالباً وطالبة تابعين لمديرية تربية محافظة صلاح الدين قضاء تكريت، واستخدم الباحث الأسلوب الوصفي لملاءمته لمنهج الدراسة، وقد تم تطوير استبانة تضمنت مهارات الحوار موزعة على ثلاثة مجالات هي: المهارات الفكرية والثقافية، والمهارات الاجتماعية، والمهارات الشخصية، وبعد التأكد من خصائصها السيكومترية، تم جمع البيانات وتحليلها، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في محافظة صلاح الدين لمهارات الحوار مع الطلبة من وجهة نظر المعلمين والطلبة متوسطة، وجاء مجال المهارات الفكرية والثقافية أولاً من وجهة نظر المعلمين والطلبة، فيما جاءت المهارات الشخصية في المرتبة الأخيرة من وجهة نظر المعلمين، ومن وجهة نظر الطلبة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات المعلمين وفقاً لمتغيري الخبرة، والمؤهل العلمي، وأيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات الطلبة وفقاً لمتغير التخصص، ووجود فروق في تقديرات المعلمين والطلبة وفقاً لمتغير الجنس لصالح الإناث. وفي ضوء النتائج قدم الباحث توصيات عدة منها: حثّ مديري المدارس الثانوية في محافظة صلاح الدين على الحوار مع الطلبة والتقرب منهم بدرجة أكبر، والاهتمام بالمهارات الشخصية في الحوار.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at recognizing the role of High of Secondary Schools in Salahuddin Governorate in Iraq in developing the dialog skills with students from the viewpoint of teachers and students. The population of study consisted of (369) male and female teachers and (766) male and female students who are under the supervision of Salahuddin Governorate Education Directorate at Takreet District. The researcher used the descriptive method, because it conforms with the methodology of study. A questionnaire was tailored that included dialog skills distributed into three field as follows: Intellectual and educational skills, social skills and personal skills. After psychometric characteristics of these skills were confirmed, data were collected and analyzed. The study concluded that the degree of practicing dialog skills with students by headmasters of secondary schools in Salahuddin Governorate from the viewpoint of teachers and students was moderate. The area of intellectual and educational skills had the first position from the viewpoint of teachers and students, while intellectual and social skills had the last position from the viewpoint of teachers and students, the study concluded that there were statistically significant differences in the evaluations of teachers according to variables of sex to female, experience and qualification, and also there were no statistically significant differences in the evaluations of students according to specialty variable, but there were differences according to sex. In light of study conclusions, the researcher recommended the following: Encourage headmasters of secondary schools in Salahuddin Governorate to dialog with students and greatly approach them, especially in the areas related to intellectual, educational and personal skills
رقم ISN
929
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN