عنوان الإطروحه
الائتلافات الداخلية ودورها في تخفيض الصراعات التنظيمية : دراسة تطبيقية على المدارس الثانوية في لواء سحاب
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-03-05
اسم الطالب
منال محمد صبري جاد
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
محمود حامد حسين المقدادي
يسرى يوسف العلي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدف هذه الدراسة هو التعرف إلى الائتلافات الداخلية في المدارس الثانوية التابعة للواء سحاب, ودورها في تخفيض الصراعات التنظيمية، واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي المسحي, ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية تكونت من (150) معلماً ومعلمة طُبقت عليهم استبانة مكونة من جزئين أحدهما لقياس الائتلافات الداخلية، والآخر لقياس مدى تخفيض الصراعات التنظيمية، بعد التحقق من صدقها وثباتها. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مستوى الائتلافات الداخلية في المدارس الثانوية التابعة للواء سحاب جاء بمستوى كبير، وأن مستوى تخفيض الصراعات التنظيمية في المدارس الثانوية للواء سحاب جاء بمستوى كبير أيضاً، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الائتلافات الداخلية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء دور أسلوب القوة البيروقراطي, وجاءت الفروق لصالح الذكور, وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة, وتوصلت الدراسة أيضاً إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات باستثناء أسلوب التحالفات, وجاءت الفروق لصالح بكالوريوس فأقل, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الدورات التدريبية في جميع المجالات، وأظهرت الدراسة أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصراعات التنظيمية تعزى لأثر الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية, وأشارت النتائج أيضا إلى وجود علاقة إيجابية دالة إحصائياً بين مستوى الائتلافات الداخلية ومدى تخفيض الصراعات التنظيمية. وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة حرص المدارس الثانوية في لواء سحاب على تبني أساليب الائتلافات الداخلية لما لها دور فعّال في تخفيض الصراعات التنظيمية, وضرورة الاهتمام بالعنصر البشري المتمثل بالأفراد العاملين في المدارس الثانوية في لواء سحاب باعتبارهم عنصر مهم ورئيس في قيام البناء التنظيمي لتلك المدارس, وكذلك الاستجابة لاحتياجاتهم ومتطلباتهم حتى يساعدوا في تحقيق الأهداف المرجوّة, وضرورة توفير بيئة عمل يسودها جو من التعاون والتناسق وتوزيع المهام بوضوح تجنباً لحدوث صراعات غير مرغوب فيها.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the internal coalitions in the secondary schools of the Province of Sahab and its role in reducing organizational conflicts, the researcher used a descriptive method to achieve the objectives of the study. A random sample of 150 teachers was selected and a questionnaire was applied, consisting of two parts, one for measuring Internal coalitions, and the other to measure the extent of organizational conflicts reduction after verifying their validity and stability. The study concluded with a number of results that the level of internal coalitions in the secondary schools of the province of Sahab reached a significant high level, and that the level of reduction of the organizational conflicts in the secondary schools of the province of Sahab also reached a significant high level. The study also found that there are statistically significant differences in the level of internal coalitions attributed to the impact of gender in all fields except the role of bureaucratic power. Differences were found in favor of males and there were statistically significant differences due to the effect of years of experience. The study also found no significant differences due to the impact of scientific qualification in all fields Except for the style of alliances. The differences were in favor of Bachelor and Less and there were no statistically significant differences due to the impact of training courses in all fields. The study showed that there are no statistically significant differences in the level of organizational conflicts due to the impact of gender, scientific qualification, years of experience, The results also indicate a statistically significant positive sign between the level of internal coalitions and the extent to which organizational conflicts are reduced. In light of the previous results, the study recommends a number of recommendations, the most important of which are: The importance of high schools in the province of Sahab to be careful to adopt the methods of internal coalitions because they have an effective role in reducing organizational conflicts, and to emphasize the need to pay attention to the human element represented by individuals working in secondary schools in the province of Sahab as an important element in the organizational structure of these schools, as well as to respond to their needs and requirements to help achieve the desired goals. And the need to create an atmosphere of cooperation and coordination. And clearly allocating tasks to avoid undesirable conflicts
رقم ISN
928
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN