عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس تربية لواء الجامعة للقيادة بالجودة الشّاملة وعلاقتها بالسّلوك الطّوعيّ
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-12-31
اسم الطالب
ضحى شاكر عبد الفهداوي
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
محمود حامد حسين المقدادي
خالد احمد الصرايرة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية والأصول
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس تربية لواء الجامعة للقيادة بالجودة الشّاملة وعلاقتها بالسّلوك الطّوعيّ لدى المعلّمين، وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة، حيث تكونت من (551) معلمًا ومعلمة واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي الارتباطي . ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ تطوير استبانة تكوّنت من (51) فقرة، موزّعة على جزأين، الجزء الأول لقياس درجة ممارسة القيادة بالجودة الشّاملة لدى مدراء مدراس تربية لواء الجامعة، والجزء الثاني لقياس درجة ممارسة السّلوك الطّوعيّ لدى معلمي مدارس تربية لواء الجامعة، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وتوصّلت الدّراسة إلى مجموعة من النّتائج أهمّها: أن درجة ممارسة القيادة بالجودة الشّاملة لدى مديري مدارس تربية لواء الجامعة كانت مرتفعة وجاء ترتيب مجالات القيادة بالجودة الشاملة على النّحو الآتي(القيادة المدرسيّة، والطّلبة، والمعلّمون، والمناهج المدرسيّة، والإمكانات المادّيّة) وجاءت جميعها بدرجة مرتفعة. كما دلّت نتائج الدّراسة إلى عدم وجود فروق في متوسّط استجابات أفراد عيّنة الدّراسة عن درجة ممارسة مديري تربية لواء الجامعة للقيادة بالجودة من وجهة نظر المعلّمين تعزى لمتغيّر الجنس وذلك في جميع المجالات، باستثناء مجال الإمكانات الماديّة؛ حيث جاءت الفروق لصالح الذّكور. وتوصّلت الدّراسة أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدّلالة الإحصائيّة(0.05??) في متوسّط استجابات أفراد عيّنة الدّراسة عن درجة ممارسة مديري تربية لواء الجامعة للقيادة بالجودة الشّاملة من وجهة نظر المعلّمين تعزى لمتغيّري المؤهّل العلميّ والخبرة. كما توصّلت الدّراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدّلالة الإحصائيّة(0.05??) في متوسّط استجابات أفراد عيّنة الدّراسة عن درجة ممارسة مديري تربية لواء الجامعة للقيادة بالجودة الشّاملة من وجهة نظر المعلّمين تعزى للتّخصّص ولصالح التّخصّصات الإنسانيّة. وأظهرت نتائج الدّراسة أنّ درجة ممارسة السّلوك الطّوعيّ لدى معلّمي مدارس تربية لواء الجامعة جاءت مرتفعة وجاء ترتيب المجالات على النّحو الآتي( اللّباقة واللّطف، والضّمير الحيّ، والرّوح الرّياضيّة، والفضيلة المدنيّة، والإيثار) على التّوالي وجاءت المجالات بدرجة ممارسة مرتفعة. وبيّنت نتائج الدّراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدّلالة الإحصائيّة(0.05??) في متوسّط استجابات أفراد عيّنة الدّراسة عن درجة ممارسة معلّمي تربية لواء الجامعة للسّلوك الطّوعيّ من وجهة نظرهم تعزى لمتغيّر الجنس في مجالات الضّمير الحيّ والفضيلة المدنيّة، وجاءت لصالح الإناث. كما أظهرت نتائج الدّراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة تعزى للمؤهّل العلميّ وسنوات الخبرة في جميع المجالات. وتوصّلت الدّراسة أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى دلالة(0.05??) في متوسّط استجابات أفراد عيّنة الدّراسة عن درجة ممارسة معلّمي تربية لواء الجامعة للقيادة للسّلوك الطّوعيّ من وجهة نظرهم تعزى لأثر التّخصّص في جميع المجالات باستثناء مجال اللّباقة واللّطف، والأداة ككلّ حيث جاءت الفروق لصالح التّخصّصات الإنسانيّة. كما توصّلت الدّراسة إلى وجود علاقة ارتباطيّة إيجابيّة طرديّة دالّة إحصائيّا بين مجالات القيادة بالجودة الشّاملة والسّلوك الطّوعيّ لدى مديري مدارس تربية لواء الجامعة من وجهة نظر المعلّمين. وفي ضوء نتائج الدّراسة أوصت الباحثة بمجموعة من التّوصيات أهمها: إعداد دورات توعويّة حول الجودة الشّاملة وأهميّة تطبيقها في المدارس، وتوفير العوامل الّتي تمكّن المدراء من تطبيق الجودة الشّاملة، إضافة إلى نشر ثقافة السّلوك الطّوعيّ في الاجتماعات والنّدوات، فضلا عن توفير الحوافز المعنويّة والماديّة الّتي تعزّز السّلوك الطّوعي.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study is to identify how school principals implement total quality leadership and its relation to the voluntary behaviour of teachers in the education of the university's brigade. The sample was chosen in a simple random way from the study community, which consisted of (551) teacher. In order to achieve the objectives of this study, a questionnaire was developed consisting of (51) paragraphs divided into two parts. The first part is to measure the degree of the implementation of the leadership in the total quality of the directors of the schools of the university brigade, and the second part was made to measure the level of the voluntary behavior of the teachers of the university education schools. The study concluded a number of results, the most important of which were: The quality of driving leadership in the overall quality of the directors of the university's education schools was high and the quality of the leadership was as follows (school leadership, students, teachers, school curricula and material resources). The results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05??) in the average responses of the sample of the study sample on the degree of practicing the directors of the university brigade for quality leadership from the teachers point of view due to gender variable in all fields, differences were in favor of males The study also found that there were no statistically significant differences at (0.05??) in the average responses of the sample of the sample of the study sample on the degree of the leadership of the university leadership to lead the total quality from the point of view of the teachers due to the variables of scientific qualification and experience. The study also found statistically significant differences at the level of (0.05??) in the average responses of the sample of the study on the degree of the leadership of the university leadership to lead the total quality from the point of view. Of teachers because of specialization and in favor of human specialties The results of the study showed that the degree of practicing voluntary behavior among the teachers of the university education schools was high and the order of the fields was as follows (tact, kindness, living conscience, sportsmanship, civil virtue, altruism), respectively. The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05??) in the average responses of the sample of the study sample on the degree of the practice of the teachers of the university leadership to lead the voluntary behavior from their point of view due to gender variable in the areas of living conscience and civil virtue. The results of the study also showed that there are no significant differences due to scientific qualifications and years of experience in all fields. The study also found statistically significant differences at the level of (0.05??) in the average responses of the sample of the study sample on the degree of practice of the teachers of the university leadership to lead the voluntary behavior from their point of view due to the impact of specialization in all fields except the field of tact and kindness, Differences came in favor of human specialties. The study also found a positive correlation between the leadership domains of total quality and the voluntary behavior of the directors of the university education schools from the point of view of the teachers. In light of the results of the study, the researcher recommended a set of recommendations, the most important of which are: the preparation of awareness sessions on the overall quality and importance of application in schools, providing factors that enable managers to implement the overall quality, in addition to spreading the culture of voluntary behavior in meetings and seminars, as well as the moral and material incentives that promote Voluntary behavior.
رقم ISN
913
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN