عنوان الإطروحه
الضغوط المهنية التي تواجه مديري المدارس الأساسية بمحافظة العاصمة وعلاقتها بدافعية الإنجاز لديهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-04-25
اسم الطالب
رهف كمال ابراهيم فريحات
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
تيسير محمد احمد الخوالدة
حيدر محمد العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الضغوط المهنية لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظة العاصمة وعلاقتها بدافعية الإنجاز لديهم، واعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية تكونت من (109) مديراً ومديرة، طُبقت عليهم استبانتان احداهما لقياس الضغوط المهنية، والأخرى لقياس دافعية الإنجاز، بعد التحقق من صدقهما وثباتهما. وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: أن مستوى الضغوط المهنية لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظة العاصمة جاءت بمستوى مرتفع، وأن مستوى دافعية الإنجاز لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظة العاصمة جاءت بمستوى مرتفع أيضاً، وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الضغوط المهنية ومستوى دافعية الإنجاز لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظة العاصمة تُعزى لمتغيرات الجنس، المؤهل العلمي، والخبرة في الإدارة، وعدد الدورات الإدارية، وأشارت النتائج أيضاً إلى وجود علاقة سلبية دالة إحصائياً بين مستوى الضغوط المهنية ودافعية الإنجاز لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظة العاصمة. وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: التقليل من الأعمال والأعباء التي يقوم بها مدير المدرسة وتحسين بيئة العمل، وإشراك مديري المدارس بدورات لإدارة الوقت للتخفيف من حدة الضغوط، واستخدام التقنيات الحديثة في العمل كالبرامج الحاسوبية، والإنترنت، وكاميرات المراقبة، وتفعيل استخدامها، وعقد دورات تدريبية تهدف إلى زيادة مقدرة مديري المدارس في التعامل مع الضغوط أثناء العمل والتخفيف من أثارها، وإيجاد آليات تربط بين الضغوط المهنية وبين دافعية الإنجاز والأداء كنظام الحوافز المادية أو الترقية.
الملخص بالانجليزي
The purpose of this study is to identify the Job stress that may encounter primary school?s principals in the capital governorate and its relation to their achievements. In this study, the researcher relied on the descriptive analytical survey approach. To achieve the objectives of the study, a random sample was selected which consist of (109) school principals (males & females), by applying two questionnaires, one to measure the professional stress and the other questionnaire to measure the achievements motivation. The validity and consistency check were performed for both questionnaires. To answer the questions of the study, Study Statistical analysis was also performed using the arithmetic mean, standard deviation, the three-way analysis of variance, The study concluded that the level of professional stress among the principals of the primary schools in the capital governorate was high, and that the level of achievements motivation among the principals in the capital's schools was also high. The study concluded that there were no differences of statistically significance in the level of professional stress which encounter the principals of primary schools in the capital Governorate due to gender variables, scientific qualification, management experience, number of administrative courses, and the absence of statistically significant differences in the level of achievements motivation among principals in basic schools in the capital city due to the variables of Gender, academic qualification, management experience and number of administrative courses. Also, the results of no statistically significant differences in the level of professional stress and the achievements motivation among principals in primary schools in the capital city was due to the variables of Gender, academic qualification, management experience, and number of administrative courses. Based on these results, the study recommends a number of recommendations, the most important are: a little work and burdens of the principals and to improve the working environment, involving school principals in time management courses to relieve stress, using modern techniques such as computer software, Internet and Closed-Circuit Television (CCTV) systems and to ensure its implementation. held Training courses aimed at increasing the capability of school principals to deal with stress during work and how to mitigate its effects, and to find mechanisms that link professional stress to achievements motivation and performance such as financial incentives or promotion
رقم ISN
909
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN