عنوان الإطروحه
درجة ممارسة القيادة التحويلية وعلاقتها بفاعلية القرارات التربوية لدى مديري تربية قصبة الزرقاء
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-12-18
اسم الطالب
ختام زعل محمد المعايطه
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
تيسير محمد احمد الخوالدة
خالد علي السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القيادة التحويلية وعلاقتها بفاعلية القرارات التربوية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين ودراسة أثر الجنس والمؤهل العلمي والخبرة والتخصص على درجة ممارسة القيادة التحويلية وفاعلية القرارات التربوية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي وتم تطوير أداة دراسة تكونت من محورين الأول لقياس القيادة التحويلية وتكونت من (28) فقرة موزعة على المجالات الآتية: (الجاذبية، الإعتبارية الفردية، الحفز الذهني، الإستثارة الفكرية) أما المحور الثاني لقياس فاعلية القرار تكون من (14) فقرة وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وطبقت الدراسة على عينة بلغت (375) معلماً ومعلمة وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: إن درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين متوسطة وقد جاءت جميع المجالات بدرجة متوسطة على التوالي (الجاذبية، الإعتبارية الفردية، الحفز الإلهامي، الإستثارة الفكرية)، ودلت نتائج هذه الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى(? ?0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة وتعزى لمتغير الجنس وجاءت الفروق لصالح الذكور، ووجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى )?? 5 (0.0تعزى لمتغير المؤهل العلمي وجاءت الفروق لصالح البكالوريوس ووجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة على مجالي الإستثارة الفكرية والإعتبارية الفردية حيث جاءت الفروق في الإستثارة الفكرية بين مستوى الخبرة القصيرة (أقل من5) سنوات والخبرة الطويلة (10 سنوات فأكثر) وجاءت الفروق لصالح الخبرة الطويلة (10 سنوات فأكثر)، بينما على مجال الإعتبارية الفردية فجاءت الفروق بين مستوى الخبرة المتوسطة من (10-5) سنوات والخبرة الطويلة (10 سنوات فأكثر)، وجاءت الفروق لصالح الخبرة الطويلة، ودلت النتائج إلى عدم وجود دلالة احصائية تعزى لمتغير التخصص، كما دلت نتائج الدراسة إلى أن درجة فاعلية القرارات التربوية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين جاءت متوسطة، بينما دلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.05??) في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة عن فاعلية القرارات التربوية لدى مديري مدارس تربية قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي بينما دلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة والتخصص، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.01??) بين مجالات القيادة التحويلية وفاعلية القرارات التربوية وجاءت العلاقة ارتباطية ايجابية طردية، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات من أهميها زيادة درجة الوعي لدى مدراء المدارس بأهمية الممارسات للقيادة التحويلية من خلال اعطاء محاضرات توعوية ينعكس على مستوى أدائهم السلوكي داخل مدارسهم.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study is to identify the degree of transformational leadership practice and its relationship with the effectiveness of educational decisions among principals of schools in the directorate for education Zarqa Governorate from teacher?s perceptions. Furthermore, it studies the impact of gender, scientific qualification, experience and specialization. A descriptive survey of correlational method, and developed a study tool consisted of two domains: the first domain is to measure the transformational leadership that has been used. By using (28) items distributed on the following domains: idealized influence, individualized consideration, inspirational motivation and intellectual stimulation. While the second domain focused on measuring the effectiveness of decisions which included (14) items. The validity and reliability of the study have been evaluated. A sample with (375) teachers has been applied. A simple random method has been used to select sample of teachers. Moreover, the study demonstrated that the degree of the practice of transformational leadership among school principals from perceptions of teachers is moderate, and all fields were moderate respectively (idealized influence, individualized consideration, inspirational, motivation and intellectual stimulation). Also the results show statistically significant differences at level (? ?0.05) between the responses of the sample members due to the gender, and the differences favor to males. A statistically significant differences at level ((? ?0.05 favor to of bachelor's degree because the variable of scientific qualification. Also, statistically significant differences in intellectual stimulation individualized consideration because the experience. The differences in intellectual stimulation between short level of experience (less than 5 years), the long experience (10 years or more) and the differences favor to the long experience (10 years or more). In the field of individual consideration, the differences between the intermediate experience (5-10 years), the long experience (10 years or more), and the differences favor to the long experience. The results indicated that no statistical significance differences due to the specialization variable. Also, the results showed that the degree of effectiveness of educational decisions among principals of schools in the directorate of education Zarqa Governorate from perceptions of teachers is moderate. The results indicated that the statistical significance differences at level (0.05? ?) between sample the responses of participants on the effectiveness of the educational decisions of the principals of the schools for Zarqa Governorate from perceptions of teachers attributed to the gender and the scientific qualification, while the results indicated that no statistical significance differences due to years of experience and specialization. Forthermore, the results showed a significant positive correlation at level (0.01 ? ?) between transformational leadership domains and the effectiveness of educational decisions. Based on the results, the researcher suggests increasing the awareness in transformational leadership practices for school principals, and that is through the awareness lectures that reflect on the level of their behavioral performance inside the school
رقم ISN
905
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN