عنوان الإطروحه |
درجة توافر متطلبات جودة البيئة التنظيمية الجامعية من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-05-05 |
اسم الطالب |
ميس محمود علي الحراحشه
|
المشرف |
محمدعبود موسى الحراحشة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ميسون طلاع محمود الزعبي |
تيسير محمد احمد الخوالدة |
خليفة مصطفى ابو عاشور |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة توافر متطلبات جودة البيئة التنظيمية الجامعية من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت، ومعرفة أثر الجنس والكلية والمستوى والبرنامج، وتكوّنت عينة الدراسة من (533) طالباً وطالبة، طبقت عليهم استبانة مكونة من (66) فقرة موزعة الى محورين: الأول
(الإداري (التنظيمي) تكون من (28) فقرة موزعة على خمسة مجالات هي: (القاعات الدراسية، المرافق الصحية، المقاصف والكافتيريا، شؤون الطلبة، القبول والتسجيل)، والمحور الثاني: (الأكاديمي) تكون من (38) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: (هيئة التدريس، المكتبة، المختبرات، الاختبارات)، وبعد التحقق من صدق الاداة وثباتها. توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- أن درجة توافر متطلبات محاور جودة البيئة التنظيمية الجامعية من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت كانت متوسطة، وقد جاء بالرتبة الأولى المحور الأكاديمي وبدرجة متوسطة وبالرتبة الثانية المحور الإداري (التنظيمي) وبدرجة متوسطة على التوالي.
- أظهرت النتائج أن درجة توافر متطلبات جودة البيئة التنظيمية الجامعية من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت للمحور الإداري (التنظيمي) متوسطة، وجاء ترتيب المجالات على النحو الآتي: (القاعات الدراسية، المرافق الصحية، القبول والتسجيل، الشؤون الطلابية، والمقصف والكافتيريا) على التوالي.
- أظهرت النتائج أن درجة توافر متطلبات جودة البيئة التنظيمية الجامعية من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت للمحور الأكاديمي متوسطة، وجاء ترتيب المجالات على النحو الآتي: (المختبرات، الاختبارات الهيئة التدريسية، مجال المكتبة) على التوالي.
- أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ? 0.05) لاستجابات عينة الدِّراسة على محوري الدراسة (الإداري والأكاديمي) وعلى جميع مجالات المحور الإداري والأكاديمي تعزى لمتغيرات الجنس، والكلية، والمستوى، والبرنامج، باستثناء مجال المختبرات من المحور الأكاديمي جاءت هناك فروق تعزى للكلية ولصالح الكليات الإنسانية. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها: الاهتمام بتطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة في متطلبات الاعتماد المؤسسي والبرامجي والمتعلق بالجوانب الأكاديمية والمادية والمستلزماتية لتحقيق متطلبات الجودة الشاملة للبيئة الجامعية.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the degree of availability of quality requirements university Organizational environment from the perspective of the students at Al - AlBayt University, and exploring the impact of gender, college, course and the program, the study sample consisted of (533) students, They applied a questionnaire consisting of (66) paragraphs divided into two domains, First: (administrative-organizational) which contained (28) paragraphs distributed on five fields: (classrooms, health facilities, cafeterias, canteens, Student Affairs, and the admission and registration), the second Domain: (the academic) which contained (38) paragraphs distributed on four fields: (the teaching staff, the library, laboratories, and the Tests), After verifying the validity and reliability of the questionnaire.
The study reached the following results:
-The degree of availability of the requirements of the quality domains of the university regulatory environment from the point of view of Al-Bayt University students is average, the academic domain ranked first, and to a medium degree, the second rank came at the administrative (organizational) domain and at a medium level, respectively.
-The results showed that the degree of availability of university regulatory environment quality requirements from the perspective of the Al-AL Bayt University students for administrative (organizational) domain is Medium, the fields were arranged as follows: (classrooms, health facilities, admission and registration, student affairs, canteens and cafeteria), respectively.
--The results showed that the degree of availability of university regulatory environment quality requirements from the perspective of the Al-AL Bayt University students for academic domain is medium, and the arrangement of the areas as follows: (Laboratories, tests, faculty, and the Library), respectively.
-The Results showed that there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ? ?) for the responses of the sample of the study on the (administrative and academic) domains, and on all fields of administrative and academic domains due to the variables of gender, college, level, and program, With the exception of the field of laboratories from the academic domain, there were differences attributed to the college and to the benefit of the humanitarian faculties.
Depend on these results, the study recommended a couple of recommendations, the most important of: concentrate in implementation the comprehensive quality standards in the requirements of institutional and program accreditation, which is Related to academy, materialism, Accessories aspects to achieve the Total quality requirements for the university environment
|
رقم ISN |
898 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|