عنوان الإطروحه |
The Impact of Soft Total Quality Management Practices on Product Innovation in the Industrial Companies Operating in King Abdullah II Industrial Estate
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-08-02 |
اسم الطالب |
الاء ارشيد سلامة الخوالده
|
المشرف |
سالم سفاح حنيان العون |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
بهجت عيد مفلح الجوازنه |
علي زكريا فرحان القرعان |
احمد علي صالح |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تبني ممارسات إدارة الجودة الشاملة في الشركات الصناعية العاملة في مدينة الملك عبدالله الثاني الصناعية وأثرها على إبداع المنتجات. تم اختيار ست ممارسات من ممارسات إدارة الجودة الشاملة في هذه الدراسة وهي: القيادة، تدريب العاملين، تمكين الموظفين، العمل الجماعي، التركيز على الزبائن، التحسين المستمر. تم استخدام الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات واختيار عينة تناسبية طبقية مكونة من عشرين شركة لتمثل عينة الدراسة. وتم توزيع 200 استبيان على موظفي الإدارة العليا والوسطى بالإضافة إلى المشرفين ذوي الاختصاص في مجال الدراسة. ومن ثم تحليلها بالأساليب الإحصائية وهي (الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، كرونباخ ألفا، تحليل التباين الأحادي، معامل التباين التضخم، اختبار كولمو دروف سيميرنوف، الانحدار الخطي المتعدد).
أظهرت نتائج الدراسة أن ثلاث ممارسات لإدارة الجودة الشاملة لها أثر ذو دلالة إحصائية على إبداع المنتجات وهي (التحسين المستمر، القيادة، تمكين الموظفين). أما الممارسات (تدريب العاملين، العمل الجماعي، التركيز على الزبائن) فلا يوجد لها أثر ذو دلالة إحصائية على إبداع المنتجات. وبناء على نتائج الدراسة تم تقديم التوصيات التالية: ينبغي على إدارة الشركات الصناعية تعزيز تطبيق ممارسات إدارة الجودة الشاملة فيها من خلال الإشراف عليها والمشاركة فيها ومن خلال تقديم الدعم المالي لرفع مستوى الجودة والإبداع. يتوجب على مديري الشركات توفير البيئة الملائمة التي تشجع الموظفين على تقديم أفكار إبداعية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aims to identify the extent of adoption of Soft Total Quality Management (TQM) Practices in Jordanian industrial companies operating in King Abdullah II Bin Al-Hussein Industrial Estate (AIE) and its impact on product innovation. Six practices were selected in the study: leadership, employee training, employee empowerment, teamwork, customer focus and continuous improvement. The questionnaire was used as a tool for collecting data, a proportional sampling
consisted from twenty companies was chosen to represent the study sample, 200 questionnaires were distributed to managers in all departments, engineers and supervisors who have experience in the field.
Follow that , data were analyzed by a set of statistical methods, (Means, Standard Deviations, Cronbach Alpha, ANOVA, VIF, Tolerance, Kolmogorov ? Smirnov Test and Multiple Regressions).
Among its main conclusions; the study shows that three practices statistically have significant impact on product Innovation: continuous improvement, leadership and employee empowerment. While the other practices: employee training, teamwork and customer focus have no statistically significant impact on product Innovation.
Based on the findings the study recommends that industrial managers should promote better adoption of Soft TQM practices through participation, supervision and providing financial support to improve the level of innovation in their companies; the management of industrial companies should provide an appropriate |
رقم ISN |
89 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|