عنوان الإطروحه
القصة القصيرة عند نهلة الشقران : دراسة موضوعاتية فنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2025-07-31
اسم الطالب
رنيم عطا الله علوش السليم
المشرف
منتهى طه القسيم الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالباسط احمد محمد مراشده
عبد الباسط محمد الزيود
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تتناول هذه الدراسة موضوع القصة القصيرة عند نهلة الشقران من منظور موضوعاتية وفنية، في محاولة للكشف عن أهم القضايا التي تعالجها في نصوصها، كالهوية، والمرأة، والتحولات الاجتماعية، إضافة إلى تتبع التقنيات السردية التي توظفها من حيث البناء الفني، واللغة، والشخصيات، والزمن، كما تسعى إلى إبراز مدى تفاعلات الشقران مع البيئة الثقافية والاجتماعية التي تكتب فيها، وقدرتها على إعادة تشكيلها عبر أدوات فنية قادرة على الإيحاء والتكثيف والكشف عن تجربة الكاتبة ومساهمتها في تطوير فن القصة القصيرة، والتأكيد على أهمية النظر إلى الأدب النسوي ليس بوصفه صوتًا هامشيًا، بل كمساحة أصيلة تُعبّر عن الذات والمجتمع برؤية نقدية وجمالية تستحق التأمل والتحليل، واتكأـت هذه الدراسة على النظريات البنيوية والسردية لدراسة القصة القصيرة عند نهلة الشقران، والكشف عن موضوعاتها وعناصرها وتقنياتها الفنية بالدرس والتحليل، فرضت طبيعة الدراسة تشكيلها من ثلاثة فصول ومقدمة وتمهيد وخاتمة ، ويتناول التمهيد نشأة القصة القصيرة وتطورها في الدراسات النقدية ، وأنواع القصة القصيرة وخصائصها وعلاقتها بفنون السرد، والتجربة القصصية عند الكاتبة نهلة الشقران، ودرس الفصل الأول موضوعات القصة القصيرة في قصص نهلة الشقران مثل: الموضوعات الاجتماعية، والدينية، والتاريخية، والتراثية، والأدبية، والإنسانية، وتناول الفصل الثاني البناء الفني في القصة القصيرة عند الكاتبة نهلة الشقران، ودرس الأحداث، والحبكة، ورسم الشخصيات، وتشكيل الزمن، والمكان، والحوار، واللغة، ولحظة التنوير في قصص نهلة الشقران، وأما الفصل الثالث فحلل التقنيات الفنية في القصة القصيرة عند الكاتبة نهلة الشقران، ودرس الرواة، والتناص، والانزياح، والرمز، والتكثيف والإيجاز، وتوصلت الخاتمة إلى أن قصص الكاتبة نهلة الشقران غنية بموضوعاتها الاجتماعية، والدينية، والتاريخية، و التراثية، والأدبية، والإنسانية، وتعدد عناصرها الفنية كالأحداث والشخصيات والزمن والمكان واللغة والحوار ولحظة التنوير، كما أنها وظفت عددًا من التقنيات الفنية مثل: الرواة، والتناص، والانزياح، والرمز، والتكثيف، والإيجاز، وقد أسهمت عناصر البناء الفني، والتقنيات الفنية في الكشف عن رؤية المجموعات القصصية، ومقولتها الكلية
الملخص بالانجليزي
This study explores the short story genre in the works of Nahla Al-Shuqran from both thematic and artistic perspectives. It seeks to uncover the most prominent issues addressed in her narratives, such as identity, womanhood, and social transformations. Additionally, it traces the narrative techniques she employs, focusing on artistic structure, language, characters, and time. The study aims to highlight Al-Shuqran?s engagement with the cultural and social environment from which she writes, and her ability to reconstruct it through artistic tools capable of evocation, compression, and revealing her personal experience and contribution to the development of the short story form.Moreover, the study emphasizes the importance of viewing feminist literature not as a marginal voice, but as an authentic space that expresses the self and society through a critical and aesthetic lens worthy of reflection and analysis. The research adopts structuralist and narratological theories to examine Nahla Al-Shuqran?s short stories, analyzing their themes, narrative elements, and artistic techniques. The nature of the topic necessitated the division of the study into three chapters, in addition to an introduction, a prelude, and a conclusion. The prelude discusses the emergence and development of the short story in critical studies, as well as its types, characteristics, and relationship with narrative arts. It also introduces the short story experience of Nahla Al-Shuqran. The first chapter investigates the themes present in Al-Shuqran?s stories, including social, religious, historical, folkloric, literary, and humanistic themes. The second chapter examines the artistic structure of her short stories, analyzing events and plot development, characterization, temporal and spatial construction, dialogue, language, and the moment of illumination. The third chapter analyzes the narrative techniques used in her works, such as narrative voice, intertextuality and deviation, symbolism, compression, and brevity. The conclusion finds that Nahla Al-Shuqran?s stories are rich in a variety of themes ? social, religious, historical, folkloric, literary, and humanistic - and that they incorporate diverse artistic elements such as plot, characters, time, space, language, dialogue, and moments of epiphany. Furthermore, she employs a number of advanced narrative techniques including narrative voice, intertextuality and deviation, symbolism, and techniques of condensation and brevity. These structural and technical elements effectively convey the overarching vision and central message of her short story collections
رقم ISN
8811
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN