عنوان الإطروحه
The Effect of Using Online Educational Platforms on 9th Grade EFL Students' language performance in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-12-05
اسم الطالب
عواطف بكر احمد العمرى
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينه
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
عصام موسى طعامنة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
يعد ادخال التعليم والمعلمين والطلاب إلى البيئة الإلكترونية أحد تحديات العصر أثناء انتشارفيروس كورونا. حاول الباحث من خلال هذه الدراسة تقصي أثر التعلم الإلكتروني عبر المنصات والتعليم وجها لوجه في كفاءة الطلاب الاتصالية في مديرية التربية والتعليم في إربد. اذ اتبعت هذه الدراسة التصميم شبه التجريبي. حيث تم أخذ درجات الطلاب الذين درسوا كتاب المقرر للصف الثامن باستخدام المنصات التعليمية خلال الفصل الدراسي الثاني عام 2021 للمقارنة مع درجاتهم في الفصل الذي يليه ، حيث كانوا في الصف التاسع ، الفصل الدراسي الأول 2022 حيث درسوا كتاب للصف التاسع باستخدام الطريقة التقليدية (وجهاً لوجه). هدفت هذه الدراسة إلى التحقيق في تأثير التدريس وجهاً لوجه في الكفاءة التواصلية لطلاب الصف التاسع في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مقارنة بالتدريس عبر منصات التعليم عبر الإنترنت للصف الثامن في الأردن. أظهرت الدراسة ، بعد مقارنة طريقتين التدريس ، أن أسلوب التعليم عبر الإنترنت كان أفضل للطلاب بشكل عام ، وأظهر التحليل الإحصائي تحسن الطلاب في القواعد والمفردات كان ملحوظًا ، بينما لم يلاحظ أي اختلاف في مهارات القراءة والكتابة لديهم
الملخص بالانجليزي
No one can deny the fact the Covid-19 pandemic has brought ubiquitous challenges into our life and daily routines. Isn?t only the schools, universities and almost all training activity and centres, which have witnessed closures and suspension. But Major life stripes and activities also have been closed and/or suspended as well. Nevertheless, the scope of this paper will mainly limit itself to discuss the consequences of the aforementioned pandemic on the educational sector in Jordan. The new circumstances have forced Ministries of education (MoE) teachers, students and all other stakeholders to think of new ways of teaching and learning in view of the non-physical presence of either students or teachers. The concept of technology-based learning, of course, and integrating it into current learning methods, was not new. Rather, it was proposed, years ago, by too many researches who suggested that adopting technology-based teaching and learning is highly likely to cause dramatic developments of students? academic achievement, not only in the English language, but on all majors and subjects. In this study, the researcher tried to investigate the impact of using e-learning platforms on students' communicative competence in Irbid Directorate of Education. The study followed the semi-experimental design, where the scores of the 8th grade students, who studied English using the educational platforms during the second semester in 2021, were compared with the scores of the same students in the 9th grade in the first semester 2022. Two points to remember; the course book in the 8th grade was Action Pack 8, and the course book in the 9th was Action pack 9. The second point is that students, in the 8th grade, were taught the English course book in a traditional way (face to face)., while the teaching of the English course book of the 9th grade was mediated by online platform. The study, after comparing the two teaching methods, showed that the online education method was better for the students in general, and the statistical analysis revealed that the students? improvement in grammar and vocabulary was noticeable, while no difference was observed in their reading and writing skills
رقم ISN
8660
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN