عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Telegram Application on the Eighth Grade Female Students-Learning of Writing Skill and their Attitudes toward it
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2023-05-24 |
اسم الطالب |
نيفين عوض هلال الشوره
|
المشرف |
علي فرحان منيفي ابو صعيليك |
المشرف المشارك |
عبدالحافظ قاسم عامر الشايب
|
اعضاء لجنة المناقشة |
كفاح ركان كريم القاضي |
احمد موسى علي بطاينه |
ديما علي حجازي |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة الى استقصاء أثر استخدام تطبيق تيليجرام في مهارة الكتابة لدى طالبات الصف الثامن واتجاهاتهن نحوه. اشتمل افراد الدراسة على 40 طالبة من طالبات الصف الثامن التحقن بدروس اللغة الإنجليزية في مدرسة خالد بن الوليد الأساسية المختلطة بمديرية تربية والتعليم ذيبان. وتم تقسيم المشاركات الى شعبتين من قبل إدارة المدرسة، وتم تقسيمهم بشكل عشوائي الى مجموعتين :20طالبة في المجموعة التجريبية و20 طالبة في المجموعة الضابطة. تعلمت المجموعة التجريبية مهارة الكتابة باللغة الإنجليزية من خلال استخدام تطبيق تيليجرام، بينما تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة الاعتيادية من قبل نفس المعلمة. من أجل جمع البيانات، صممت الباحثة اختبار تحصيل مكون من سؤالين واستبانة من 10 بنود، حيث تم تطوير أدوات هذه الدراسة لهذا الغرض. بعد شهرين اجري الاختبار البعدي. عولجت البيانات باستخدام برنامج spss لمعرفة فيما إذا كانت هناك أي فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين في مهارة الكتابة. كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية ? ? 0.05 بين متوسطات الحسابية لدرجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الكتابة ومجالاتها، لصالح المجموعة التجريبية. علاوة على ذلك، كان اتجاه المجموعة التجريبية إيجابيا حول استخدام تطبيق تيلجرام في تعلم الكتابة ومجالاتها. ادرجت مجموعة من التوصيات ذات الصلة في نهاية الدراسة |
الملخص بالانجليزي |
The current research investigated the effect of using the Telegram application on Jordanian EFL eighth-grade female students? leaning writing skill and their attitudes towards it. To achieve this goal, the participants of the study included 40 students of the eighth grade joining classes of the English language at Khalid Ibn Al Waleed Mixed Basic School in Theban Directorate of Education. They were selected during the second semester of the academic year 2022/2023. The participants were divided into two sections by the school administration. However, they were assigned randomly into two groups: The experimental group (20 students) and the control group (20 students) the experimental group was taught the writing skill using the Telegram application, while the control group was subjected to study writing skill using the regular instruction method by the same instructor. In order to collect data, the researcher designed a performance test of six major questions and a questionnaire of 10 items as the instruments of this study for this purpose. After two months, the post-test was conducted. The data were processed using SPSS software in order to examine if there were a/ny statistically significance differences between the two groups in the writing skill. The study revealed that there were statistically significant differences at ? ? 0.05 between the mean scores of the two groups the experimental group and the control group in writing and its aspects, in favor of the experimental group. Moreover, the experimental group had a positive attitude toward using the Telegram application in learning writing and its aspects. A set of related recommendations was listed at the end of the study |
رقم ISN |
8597 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|