عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Critical Thinking-based Program on the Tenth Grade EFL Learner's Writing Performance and their Attitudes toward it
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-05-10 |
اسم الطالب |
الهام عبد الرحمن محمد النعامي
|
المشرف |
علي فرحان منيفي ابو صعيليك |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر |
فواز عبد الحق |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
يهدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية استخدام برنامج التفكير الناقد في تحسين مهارات الكتابة في اللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف العاشر. لتحقيق هذا الهدف ، تم تقسيم 48 طالبًا بشكل عشوائي إلى مجموعتين ؛ تكونت كل مجموعة من 24 طالبة من الصف العاشر في مدرسة أم السرب الثانوية المختلطة في مديرية التربية والتعليم الثانية بالمفرق ، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2021/2022.
تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام برنامج التفكير الناقد، بينما تم تدريس المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية. تم إعطاء الطلبة اختبارًا أوليًا ثم بعد 24 فصلًا جلسوا للاختبار ألبعدي للتأكد مما إذا كان لديهم أي تحسينات في مهاراتهم الكتابية بعد التجربة , ومعرفة ما إذا كان البرنامج القائم على التفكير الناقد له تأثير على المجموعة التجريبية
كشفت نتائج الدراسة أن المجموعة التجريبية كانت أفضل بكثير من المجموعة الضابطة في مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية. وكشفت النتائج أيضًا أن محتوى البرنامج القائم على التفكير الناقد نشّط بشكل فعال حواس الطلبة وعزّز تركيزهم واهتمامهم. وهذا بدوره عزّز من كفاءة الطلبة في اللغة الإنجليزية وجعل من السهل التعبير عن أفكارهم دون تردد أو خوف. وعليه، فقد أوصي باستخدام برنامج التفكير الناقد في المدارس كحصة مدرسية أسبوعية في الأردن
|
الملخص بالانجليزي |
The current research aimed at discovering the effectiveness of using critical thinking based-program on improving EFL 10th-grade students' writing skills in English. To achieve this goal, 48 students were randomly allocated into two groups; each group consisted of 24 students of 10th grade at Umm Assrab Mixed Secondary School at the Second Directorate of Education in Mafraq, during the second semester of the academic year 2021/2022. An experimental group was taught using critical thinking based-program, while a control group was taught by the regular instruction. The students were given a pre-test then after 24 classes they sat for a post-test to ensure whether they had any improvements in their writing skills after the experiment, and see whether the critical thinking based-program had an effect on the experimental group. The study's findings revealed that the experimental group performed much better than the control group in English language writing skills. The findings also revealed that critical thinking based-program content effectively activated the senses of the students and enhanced their focus and attention. This, in turn, strengthened the students? proficiency in English and made it easier to express their ideas without hesitation or fear. Accordingly, using critical thinking based-program at schools was recommended as a weekly school class in Jordan |
رقم ISN |
8567 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|