عنوان الإطروحه
واقع إدارة التنوع بجامعة آل البيت من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وعلاقتها بالثقافة التنظيمية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-09-07
اسم الطالب
ليالي نهار علي المهاوش
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
علاء أحمد الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى واقع إدارة التنوع بجامعة آل البيت من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وعلاقتها بالثقافة التنظيمية، والتعرف إلى أثر متغيرات (الجنس، والرتبة الأكاديمية، وسنوات الخبرة) في ذلك. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي, تكوّن مجتمع هذه الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في جامعة آل البيت، والبالغ عددهم (426) حسب إحصائيات جامعة آل البيت 2019/2020. تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتكونت من (149) عضو هيئة تدريس بنسبة (35%) من مجتمع الدراسة. وقد تم تطوير استبانة كأداة للدراسة موزعة على ثلاثة أجزاء هي: (متغيرات الدراسة، ومجالات إدارة التنوع، ومجالات الثقافة التنظيمية)، وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات لها. وقد أظهرت نتائج الدراسة أنَّ واقع إدارة التنوع بجامعة آل البيت قد جاء بدرجة متوسطة ولجميع المجالات, حيث جاءت المجالات على التوالي: في الرتبة الأولى مجال بناء ثقافة منظمة تقبل التنوع, تلاه مجال توفير بيئة داعمة لإدارة التنوع, تلاه مجال توظيف الاتصال لإدارة التنوع, تلاه مجال التدريب على التنوع وقبول الآخرين, وفي الرتبة الأخيرة جاء مجال التعامل مع تحديات التنوع), كذلك جاءت الثقافة التنظيمية في جامعة آل البيت من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بمستوى متوسط ولجميع المجالات, حيث جاءت المجالات على التوالي: في الرتبة الأولى مجال التوقعات التنظيمية, تلاه مجال ثقافة التماسك الاجتماعي, تلاه مجال المعتقدات التنظيمية, وفي الرتبة الأخيرة جاء مجال ثقافة البيئة التنظيمية, كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية ودالة إحصائياً بين واقع إدارة التنوع ومستوى الثقافة التنظيمية في جامعة آل البيت, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة على واقع إدارة التنوع ومستوى الثقافة التنظيمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس تعزى لمتغيرات الجنس, والرتبة الأكاديمية، وسنوات الخبرة. وأوصت الدراسة أن تقوم إدارة الجامعة بتشكيل لجان متخصصة في دراسة ادارة التنوع وعقد دورات تدريبية هادفة ترتكز على إدراك التباين في الخصائص بين أعضاء هيئة التدريس، وأن يتم تعزيز الأفكار البحثية الهادفة إلى حل مشكلات أعضاء هيئة التدريس المتعلقة بالتنوع
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the reality of diversity management at Al al-Bayt University from the point of view of faculty members and its relationship to organizational culture, and to identify the impact of the variables (gender, academic rank, and years of experience) in that, the study used descriptive correlation method. The population of this study consisted of all faculty members at Al al-Bayt university, whose number is (426), according to the statistics of Al al-Bayt University 2019/2020. The study sample was chosen in a simple random way, and it consisted of (149) faculty members (35%) of the study population. A questionnaire was developed as a tool for the divided study into three parts: (the variables of the study, the areas of diversity management, and the areas of organizational culture), and the indications of validity and reliability were extracted for them. The results of the study showed that the reality of diversity management at Al al-Bayt University came with an average college degree and for all fields, where the fields came in succession: in the first rank is the field of building an organized culture that accepts diversity, followed by the field of providing a supportive environment for diversity management, followed by the field of employing communication to manage diversity, Followed by the field of training on diversity and acceptance of others, and in the last rank came the field of dealing with diversity challenges), as well as the organizational culture at Al al-Bayt University from the point of view of the faculty members at an average level and for all fields, where the fields came in succession: In the first rank was the field of organizational expectations , followed by the field of social cohesion culture, followed by the field of organizational beliefs, and in the last rank came the field of organizational environment culture, and the results showed a positive correlation and statistical function between the reality of diversity management and the level of organizational culture at Al al-Bayt University, and there were no statistically significant differences in the average The responses of the study sample members to the reality of diversity management and the level of organizational culture from the point of view of the faculty members due to the variables of gender, academic rank, and years of experience. The study recommended that the university administration form committees specialized in the study of diversity and hold targeted training courses based on realizing the discrepancy in characteristics among faculty members, and that research ideas aimed at solving faculty members? problems related to diversity be strengthened
رقم ISN
8558
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN