عنوان الإطروحه
The Effect of Using VAK Strategy on Seventh Grade EFL Students' Achievement and their Attitudes toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-01-04
اسم الطالب
اروى سعيد نهار العبوس
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
كفاح ركان كريم القاضي
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
عبد الله بني عبد الرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الرسالة إلى استقصاء أثر استخدام إستراتيجية مرئي، سمعي، حركي في تحصيل متعلمي اللغة الإنجليزية لغة أجنبية في الصف السابع واتجاهاتهم نحوها. تكونت عينة الدراسة من 63 طالبة في الصف السابع, في مدرسة حي العليمات الثانوية للبنات التابعة لقصبة المفرق, من العام الدراسي ????/????. تم اختيار هذه المدرسة لأغراض لوجستية وتم تقسيم الطالبات بالفعل إلى مجموعتين، المجموعة الأولى: تكونت من 32 طالبة وتم اختيارهن كمجموعة ضابطة والمجموعة الثانية: تكونت من ?? طالبة وتم اختيارهن كمجموعة تجريبية. تم تدريس المجموعة الضابطة بالتعليمات المنتظمة بينما تم تدريس المجموعة التجريبية بإستراتيجية ) مرئي، سمعي، حركي). جلست كلتا المجموعتين للامتحان القبلي لتحديد المستوى الفعلي لكلا المجموعتين. بعد ثمانية أسابيع تم إجراء الامتحان نفسه كامتحان بعدي لمعرفة ما إن حدث أي تغيير وإن حدث تغيير إلى أي مدى وبأي اتجاه. باستخدام الإحصائيات المناسبة أظهرت النتائج أن كلا المجموعتين تطورتا في التحصيل الدراسي باللغة الإنجليزية ولكن ذلك كان لصالح المجموعة التجريبية كما أظهر تحليل الاستبيان اتجاهات الطالبات الإيجابية نحو الإستراتيجية الجديدة. وطبقا لذلك تم طرح مجموعة من التوصيات في نهاية الدراسة
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using VAK strategy on seventh grade EFL students? achievement and their attitudes toward it. The participants of the study consisted of 63 seventh grade female students, at Hai Al-Elimat Secondary School for Girls, in Al Mafraq Directorate of Education, in the first semester of the scholastic year 2022 - 2023. The sample was purposefully chosen and already divided into two sections; the first section consisted of 32 students who represented the control group. This group was taught using regular instruction, while the other section consisted of 31 students who represented the experimental group was taught using VAK strategy. Pre/post test and post questionnaire were administered to assess the effect of using VAK strategy on seventh grade EFL students? achievement and their attitudes toward it. Students in both groups sat to a pre- test at the beginning of the semester to determine actual level of both groups before starting the experiment. After 8 weeks, the same test was conducted as a post- test to see did change occur if it occurred, to what extend and in what dimension. By using the proper statistics, the findings revealed that both groups have developed their achievement, but it was in favor of the experimental group. Additionally, the participants of the experimental group had positive attitudes toward learning by VAK strategy. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of the study
رقم ISN
8506
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN