عنوان الإطروحه |
A Meta Analysis of Research on the Effectiveness of Using Audiovisual Chat Strategies in English language Teaching and Learning
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2023-03-28 |
اسم الطالب |
سعيد محمد علي الدروبي
|
المشرف |
علي فرحان منيفي ابو صعيليك |
المشرف المشارك |
مأمون سليم عوده الزبون
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ماهر شفيق خليف الهوامله |
احمد موسى علي بطاينه |
فواز عبد الحق الزبون |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الاتجاهات العامة، والوصف، وتركيز البحوث حول الدراسات السمعية والبصرية، وبحثت الدراسة في فعالية الدردشة السمعية البصرية، والمشاركين، والأسلوب، ونوع النشر، وطول النص، والمهارات والمجالات التي تم تحليلها في الدراسة، وجنس المشاركين، وتصميم الدراسات، وأداة الدراسات، وسنة النشر، واستخدمت الدراسة تصميم بحث التحليل التلوي في جمع البيانات وتحليلها. تكونت عينة الدراسة من 50 مقالاً صحفياً ووقائع مؤتمرات وأطروحات منشورة بين عامي 2000 و 2023. كانت أداة الدراسة عبارة عن قائمة مرجعية للتحليل التلوي، وتمّ استخدام الإحصاء الوصفي كالتكرارات والنسبة المئوية، للتعرف ما إذا كانت هناك فروقًا بين ذات دلالة إحصائية بين تكرارات الخصائص المختلفة. أظهرت النتائج أن تصميم التحليل التلوي فعّالًا في إيجاد فعالية الدردشة السمعية البصرية في تدريس اللغة الإنجليزية وتعلمها. كان معظم المشاركين من الذكور أكثر من خريجي المدارس، ونوع متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) أكثر من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية (ESL) ؛ عدد المشاركين في عينة الدراسة أكثر من 15 فردًا ؛ ركزت معظم الدراسات على الأدوات السمعية والبصرية أكثر من التركيز على الأدوات السمعية فقط في تدريس المهارات اللغوية المتكاملة والمجالات أكثر من التركيز على مهارة أو مجال واحد ؛ كان تصميم الدراسات وصفيًا بناءً على الاستبيان فقط ؛ نُشرت معظم الدراسات بين 2015-2019. أخيرًا، تم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة للطلاب ومعلمي اللغة الإنجليزية ومصممي المناهج والباحثين |
الملخص بالانجليزي |
This study aims to introduce the general trends, description and focus of research on audiovisual studies in English language teaching and learning. Thus, it investigates the effectiveness of audiovisual chat, participants, mode, publication type, length of text, skills and areas analyzed in the study, gender of participants, design of the studies, instrument of the studies, year of publication. The study used a meta analysis research design in data collection and analysis. The sample of the study consisted of 50 journal articles, conference proceedings, and graduate theses and dissertations published between 2000-2023. The instrument of the study was a meta analysis checklist. The descriptive statistics including frequencies and percentage were used to find if there were differences between the different features. Findings revealed that the meta analysis design is very useful in finding the effectiveness of audiovisual chatting in teaching English language and learning; most participants were male undergraduate more than school students graduates, and the type of learners of English as a foreign language (EFL) is more than the learners of English as a second language (ESL); the number of participants in the study sample is more than 15 individuals; most studies focused on audiovisual tools more than on audio only tools in teaching integrated language skills and areas more than on a single skill or area; the design of studies was descriptive only based on questionnaire; most of the studies were published between 2015-2019. Finally, a number of related recommendations were introduced to students and the teachers of English language, curricula designers, and researchers |
رقم ISN |
8409 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|