عنوان الإطروحه
درجة توافر السمات القيادية لدى طلبة تخصص التربية الرياضية في الجامعات الأردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-05-09
اسم الطالب
مصطفى احمود علي الشديفات
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
منصور نزال عبدالعزيز الحمدون
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
تيسير محمد احمد الخوالده
محمود خالد الجرادات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة توافر السمات القيادية لدى طلبة تخصص التربية الرياضية في الجامعات الأردنية، والتعرف فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، والسنة الدراسية، والمعدل التراكمي، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من (372) طالبا وطالبة من طلبة تخصص التربية الرياضية في الأردن، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة أُعدّ استبيان لقياس درجة توافر السمات القيادية لدى طلبة تخصص التربية الرياضية في الأردن وتم التأكد من صدقه وثباته. واظهرت النتائج أن درجة توافر السمات القيادية لدى طلبة تخصص التربية الرياضية في الجامعات الأردنية، جاءت متوسطة، كان أعلاها (السمات الذاتية)، ثم تلاها (السمات الاجتماعية)، ثم تلاها (السمات الشخصية)، ثم تلاها (السمات الفسيولوجية)، وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لاستجابات أفراد العينة على مجالات السمات القيادية (السمات الفسيولوجية، السمات الشخصيةـ السمات الاجتماعية، والسمات الذاتية) والمقياس ككل تبعاً لمتغيري الجنس والسنة الدراسية ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد عينة الدراسة والمقياس ككل بين المعدل التراكمي (جيد وممتاز) ولصالح المعدل التراكمي (ممتاز). وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج أوصى الباحث بإجراء المزيد من الدراسات والأبحاث على عينات ومناطق مختلفة، وتشجيع طلبة تخصص التربية الرياضية على ممارسة السمات القيادية بشكل مستمر
الملخص بالانجليزي
The study sought to investigate The Degree of Availability of Leadership Traits among Physical Education Students in Jordanian Universities. It further sought to examine if there are any statistically significant differences attributed to gender, academic year, and accumulative average. The study adopted a descriptive approach. The sample contained (372) male and female students from Faculty of Physical Education and Sports in Jordan. Random sampling was used in recruiting the participants out of the population of the study. To attain the aim of the study, a questionnaire investigating the extent of having leadership traits among the students of Faculty of Physical Education in Jordan was designed after verifying its validity and reliability. The results revealed that the Degree of Availability of Leadership Traits among Physical Education Students in Jordanian Universities was intermediate. The highest item was for personality traits, followed by social qualities, subsequent by physiological traits. The results showed that there are no statistically significant differences among the means of participants? responses on the fields of leadership qualities measurement, including, physiological qualities, personality traits, social qualities, subjective traits). There were no significant differences in the measurement that for both gender and academic year. However, there were statistically significant differences among the means of the sample estimations and the measurement among the accumulative average (good and excellent) in favor of the accumulative average (excellent). In the lights of the findings of the study, the researcher recommends conducting various studies on varies samples and areas. She further recommends the students of Faculty of Physical Education and Sports to practice consistently the leadership qualities
رقم ISN
8358
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN