عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى للقيادة الروحية وعلاقتها بالاستقامة التنظيمية لدى المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-05-22
اسم الطالب
ايناس عطا الله حميدان الزواهره
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد منيزل عقيل عليمات
وائل محمد ياسين الشرمان
محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسّة التّعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس في منطقة الزرقاء الأولى للقيادة الروحيّة وعلاقتٌها بالاستقامة التنظيمية لدى المعلمين من وجهة نظرهم. ولتحقيق أهداف الدراسّة استخدمت الباحثُة المنهجَ الوصفيّ الارتباطي، وطوّرت أداة قياس تكونت بصورتها النهائية من (45) فقرة موزّعة على بعدين هما: القيادة الروحية واشتمل على (20) فقرةَ توزعت على أربعة مجالات، والبعد الثاني الاستقامة التنظيمية واشتمل على (25) فقرة توزعت على خمسة مجالات. وتمّ تطبيق أداة الدراسة، بعد التأكد من صدقها وثباتها على عينة تكونت من (498) معلمًا ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس في منطقة الزرقاء الأولى للقيادة الروحيّة من وجهة نظر المعلمين قد جاءت بدرجة تقدير مُتوسّطة. وأظهرت النتائج أن مستوى الاستقامة التنظيمية لدى معلمي ومعلمات المدارس جاء بدرجة تقدير مرتفعة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالةٍ إحصائية بين مُتوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة عن دَرجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الروحيّة تُعزى لمتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي في مجال الإيمان / الأمل لصالح الذكور، ولصالح سنوات الخبرة لأقل من 5 سنوات، ولصالح مؤهل البكالوريوس. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مجالات الإيثار والرؤية والعلاقات الإنسانية. وأظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مُتوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة عن مستوى الاستقامة التنظيمية لدى معلمي ومعلمات المدارس تُعزى لمتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي في مجالات التفاؤل التنظيمي والتعاطف التنظيمي والنزاهة التنظيمية والتسامح التنظيمي وجاءت الفروق لصالح الذكور، ولصالح سنوات الخبرة لأقل من 5 سنوات، ولصالح مؤهل البكالوريوس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في في مجال الثقة التنظيمية. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطيه طردية دالة إحصائيًا بين درجة ممارسة مديري مدارس مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى للقيادة الروحية والاستقامة التنظيمية لدى المعلمين. وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عدداً من التوصيات أهمها ضرورة تقديم برامج تدريبية لمديرات المدارس لتعزيز مهارات القيادة الروحية لديهن، وورش عمل للحفاظ على وتحسين مستوى الاستقامة التنظيمية للمعلمات، وتحفيزهن على المشاركة الفعالة في الحياة التنظيميّة للمدرسة، ودعوة طلبة الدّراسات العليا والباحثين لإجراء مزيد من الدّراسات لفحص العلاقة بين القيادة الروحية ومتغيرات أخرى من جهة، وبين الاستقامة التنظيمية ومتغيرات أخرى من جهة ثانية
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practicing spiritual leadership by school principals in First Zarqa Region Directorate of Education and its relationship to organizational integrity among teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive-relational approach, and developed a questionnaire that consisted in its final form of (45) items distributed on two dimensions: spiritual leadership and included (20) items distributed on four domains, and the organizational integrity which included (25) items distributed on five domains. The questionnaire was applied, after verifying its validity and reliability, to a sample consisting of (498) male and female teachers, who were selected using a simple random method. The results of the study revealed that the degree of spiritual leadership practiced by school principals in the first Zarqa region from the teachers' points of view came at a moderate degree. The results showed that the level of organizational integrity of male and female schoolteachers came with a high degree. The results also showed that there were statistically significant differences between the means of the study sample's responses about the degree of school principals' practice of spiritual leadership due to the variables of gender, years of experience, and educational qualification in the domain of faith/hope. The differences were in favor of males, years of experience of less than 5 years, and in favor of a bachelor's qualification. There were no statistically significant differences in the domains of altruism, vision and human relations. The results also showed that there were statistically significant differences between the means of the responses of the study sample on the level of organizational integrity of male and female schoolteachers, due to the variables of gender, years of experience, and educational qualification in the domains of organizational optimism, organizational sympathy, organizational integrity, and organizational tolerance. The differences came in favor of males, and in favor of years of experience of less than 5 years, and in favor of a bachelor's qualification, and there were no statistically significant differences in the domain of organizational trust. The results also showed that there is a statistically significant correlation between the degree of practicing spiritual leadership by school principals and the organizational integrity of the teachers. Based on the results of the study, the researcher made a number of recommendations, including the need to provide training programs for female school principals to enhance their spiritual leadership skills, and workshops to maintain and improve the level of organizational integrity of teachers and motivate them to actively participate in the organizational life of the school. Postgraduate students and researchers are invited to conduct more studies to examine the relationship between spiritual leadership and other variables on the one hand, and between organizational integrity and other variables on the other hand
رقم ISN
8324
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN