عنوان الإطروحه
A Meta-Analysis of Research on the Effectiveness of Using Language Checkers Strategies in English Language Teaching and Learning
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-08-22
اسم الطالب
يارا يونس احمد عبابنه
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
نضال بني هاني
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
تهدف هذه الدراسة ما وراء التحليلية إلى استكشاف الاتجاهات العامة والوصف وتركيز البحوث حول فعالية استخدام استراتيجيات فحص اللغة في تعليم وتعلم اللغة الإنجليزية. تستكشف الدراسة تأثير أدوات فحص اللغة والمشاركين وأنواع النشر وطول النصوص والمهارات والمجالات المحللة وجنس المشاركين وتصميم الدراسة والأدوات المستخدمة وسنة النشر. تعتمد الدراسة تصميم البحث التحليلي التكاملي لجمع البيانات وتحليلها من عينة تتكون من 50 مقالة من المجلات العلمية ومؤتمرات علمية وأطروحات دراسات عُليا نُشِرت بين عامي 2000 و 2023. الأداة المستخدمة لهذه الدراسة هي قائمة تحليل بياني. يُستخدم الإحصاء الوصفي، بما في ذلك التكرارات والنسب المئوية، لتحديد الاختلافات المحتملة بين مختلف الميزات. تُظهر النتائج أن تصميم التحليل التكاملي يثبت قيمته بشكل كبير في تقييم فعالية استراتيجيات فحص اللغة في تعليم وتعلم اللغة الإنجليزية. توضح الدراسة أن غالبية المشاركين كانوا طلاباً جامعيين ذكورًا، ويفوق عددهم طلاب المدارس والخريجين. علاوة على ذلك، فإن متعلمي الإنجليزية كلغة أجنبية يفوقون متعلمي الإنجليزية كلغة ثانية. تهيمن التصاميم الاستبيانية الوصفية على منهجية البحث. يُظهر تحليل النشرات الزمنية للمواعيد أن نسبة كبيرة من الدراسات نُشِرت بين عامي 2015 و 2019، مما يعكس الاهتمام المتزايد في استكشاف فعالية أدوات فحص اللغة في التعليم اللغوي خلال هذه الفترة. بناءً على نتائج الدراسة، تقدم هذه الدراسة العديد من التوصيات للطلاب ومعلمي اللغة الإنجليزية ومصممي المناهج والباحثين. تهدف هذه الاقتراحات إلى تعزيز فهم واستخدام أدوات فحص اللغة بفاعلية في تعليم وتعلم اللغة الإنجليزية. تتيح نتائج هذا التحليل التكاملي رؤى قيمة للبحوث المستقبلية وتوفير التوجيه العملي لتحسين عملية التعلم اللغوي من خلال دمج استراتيجيات فحص اللغة
الملخص بالانجليزي
In order to educate and learn English as a second language, this study intends to explain the broad trends, scope, and focus of research on language checkers studies. As a result, it examines the publication type, research design, skills and areas, study instrument, participants, efficacy of language checkers, study design, gender of participants, publication year, text length, language checkers, and kind of conversation. Data collection and analysis for the study employed a meta-analysis research strategy. 50 journal articles, conference proceedings, graduate theses, and dissertations published between 2000 and 2023 made up the study's sample. A checklist for Meta analyses served as the study's instrument. To determine whether there were disparities between the various attributes, the descriptive statistics, including frequencies and percentages, were employed. The study's findings indicated that the journal article appeared the most frequently in studies on the usage of language checkers. The thesis received the least frequency, while conference proceedings obtained the second-highest frequency. The study design for research on the use of language checkers strategies had the highest frequency of the control/experimental pre/post-test type. In research studies using language checkers methodologies for teaching and learning, experimental and descriptive methods had the highest frequency, while vocabulary had the highest repetition. According to studies on the usage of language checkers strategies in teaching and learning English, ESL students scored the greatest frequency. In contrast to the school, they had the greatest rate of repeat at the X undergraduate level. Participants who were "15 and over" had the highest frequency, and those in the age range of 1 to 14 had the lowest. For study on the use of language checkers strategies in teaching and learning English, the language checkers is more successful than other ways. In studies on the using of language checkers strategies for teaching and learning English, female were more frequently seen, while male were less frequently observed. The most frequently mentioned time frame in studies that have been published on the impact of language checkers in English teaching is between 2021 and 2023. Finally, a number of related recommendations were introduced to students and the teachers of English language, curricula designers, and researchers
رقم ISN
8268
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN