عنوان الإطروحه
The Effect of Using a Strategy Based on ALCPT Application on 10th Grade EFL Students' Oral Skills and their Attitudes toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2024-03-14
اسم الطالب
امل خالد اقعيد السرحان
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالحافظ قاسم عامر الشايب
احمد موسى علي بطاينه
طلال العدوان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى استقصاء اثر استخدام استراتيجية مبنية على تطبيقALCPT تكونت عينة الدراسة من 56 طالبة من الصف العاشر ممن يدرسن في مدرسة مغير السرحان الثانوية للبنات في محافظة المفرق. تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين بشكل عشوائي من قبل الباحث. حيث كانت المجموعة الاولى المجموعة التجريبية والتي خضعت لاستخدام استراتيجية مبنية على تطبيق ALCPT، والمجموعة الأخرى هي المجموعة الضابطة التي تم تدريسها باستخدام طريقة التدريس الاعتيادية. تكونت المجموعة الاولى من 27 طالبة بينما تكونت المجموعة الاخرى من 29 طالبة. تم استخدام التصميم شبه التجريبي في الدراسة بما في ذلك الاختبار القبلي والبعدي، كما تم توزيع الإستبانة على المجموعة التجريبية، وتم إجراء المعالجة الإحصائية. أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالات إحصائية عند مستوى الدلالة P = 0.05في الاختبار البعدي للاستماع والتحدث لصالح المجموعة التجريبية. وكشفت النتائج أيضًا أن إجابات معظم الطلاب كانت "أوافق بشدة" و "أوافق". وهذا يدل على ان استخدام الاستراتيجية المبنية على تطبيق ALCPT كان لها تأثير إيجابي على اتجاهات الطلاب. وعليهِ أوصت الباحثة بدمج الاستراتيجية المبنية على تطبيق ALCPT في تعليم مهارات الاستماع والتحدث لتعلم اللغة لما لهُ من تأثير في تنمية مهارات الاستماع والتحدث لدى الطلاب
الملخص بالانجليزي
The current study aimed to investigate the effect of using a strategy based on ALCPT Application on developing 10th grade students' oral skills and their attitudes toward it. The participants of the study consisted of 56 students studying at Mughayyir Alsarhan Secondary School for Girls at Almafraq Directorate of Education. The students were already divided into two sections by the school administration. They were assigned into two groups randomly by the researcher; the first was assigned as the experimental group and was subjected to using ALCPT application-based strategy, and the other was the control group which was taught using the regular instruction method. The experimental group consisted of 27 students while the control group included 29 students. The quasi-experimental design including pre-post-test was used in the study, and the questionnaire was also applied to the experimental group. Means, standard deviation, and t-tests were carried out. The findings revealed that there were statistically significant differences at (P = 0.05) between the mean scores of both groups on the students' listening and speaking post-tests in favor of the experimental group. The findings also revealed that most of the experimental group students' responses were "Strongly Agree" and "Agree" toward using a strategy based on ALCPT application in learning oral skills. This indicated that using a strategy based on ALCPT application had a positive impact on the students' attitudes. Accordingly, the researcher recommended integrating the strategy based on ALCPT application in teaching listening and speaking skills to learn the language because of its effect on developing students' listening and speaking skills
رقم ISN
8192
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN