عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية للقيادة المتسامية وعلاقتها بمستوى إدارة الذات لدى المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-05-10
اسم الطالب
بشاير زياد سليم المساعيد
المشرف
تيسير محمد احمد الخوالده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ريم محمد صايل الزعبي
لطفي منيزل عوده المساعيد
زهير حسين الزعبي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفَت هذه الدراسة تعرف درجة ممارسة مديري المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية للقيادة المتسامية وعلاقتها بمستوى إدارة الذات لدى المعلمين, واستخدمت المنهج الوصفي المسحي الارتباطي, وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي المدارس الأساسية والثانوية في تربية البادية الشمالية الشرقية وعددهم (2733) معلماً ومعلمة, واختيرت عينة الدراسة بالطريقة المتيسرة وتكونت من (228) معلماً ومعلمة وشكلت ما نسبته (8.34%) من مجتمع الدراسة، وطورت أداة الدراسة على شكل استبانة موزعة على ثلاثة اجزاء: (متغيرات الدراسة، والقيادة المتسامية, وإدارة الذات). وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة مديري المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية للقيادة المتسامية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة متوسطة وعلى جميع المجالات حيث جاء بالرتبة الأولى مجال السلوكات, وجاء بالرتبة الثانية مجال القيم والاتجاهات, وجاء بالرتبة والأخيرة مجال السمو الأخلاقي, وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط إجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير الجنس على درجة ممارسة مديري المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية للقيادة المتسامية من وجهة نظر المعلمين، وجاءت الفروق لصالح الإناث, وبينت النتائج عدم وجود فروق تعزى لمتغيري المؤهل العلمي, وعدد سنوات الخبرة في ذلك. وأظهرت النتائج أن إدارة الذات لدى معلمي المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية من وجهة نظرهم أنفسهم جاءت بمستوى متوسط وعلى جميع المجالات حيث جاء بالرتبة الأولى مجال تقدير الذات, وجاء بالرتبة الثانية مجال التوازن, وجاء بالرتبة الأخيرة مجال إدارة الوقت, وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط إجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير الجنس في مستوى إدارة الذات لدى معلمي المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية نظر المعلمين أنفسهم، وجاءت الفروق لصالح الإناث, ووجود فروق تُعزى لمتغير المؤهل العلمي وجاءت الفروق لصالح البكالوريوس, ووجود فروق تُعزى لمتغير الخبرة وجاءت الفروق لصالح 10 سنوات فأكثر, وكشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية إيجابية طردية ودالة إحصائياً بين درجة ممارسة مديري المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية للقيادة المتسامية ومستوى إدارة الذات لدى المعلمين, وأوصت الدراسة بأن يعزز مديرو المدارس في تربية البادية الشمالية الشرقية من تركيزهم على الجوانب الأخلاقية في العمل, وتطبيقهم للقيم والمثل العليا في بيئاتهم المدرسية
الملخص بالانجليزي
This study aimed to the degree of practicing participative leadership by school principals in north eastern Badia directorate of education and Its relationship to teachers? self-management, Used the descriptive correlational survey approach, and the study population consisted of all basic and secondary school teachers in the north eastern Badia directorate of education, number is (404) teachers, The study sample was selected by the simple random method of (228) teachers, constituted (8.34%) of the study population, The study tool was designed in the form of a questionnaire distributed to three parts: (study variables, participative leadership, and self-management. The results of the study showed that the degree of practice of school principals in the north eastern Badia directorate of education of participative leadership from the point of view of teachers came a medium degree and in all areas, where the first rank came the field of behaviors, came in the second rank the field of values and attitudes, and came in the rank and the last the field of moral transcendence, the results showed that there are statistically significant differences in the medium answers of the sample members attributed to the gender variable on the degree of practice of school principals in the North eastern Badia directorate of education for participative leadership From the point of view of teachers, the differences came in favor of females, the results showed that there were no differences due to the variables of academic qualification, the number of years of experience. The results showed that the self-management of school teachers in the North eastern Badia directorate of education from their point of view itself came an medium degree in all areas, where the first rank came in the field of self-esteem, the second rank came the field of balance, the last rank came the field of time management, the results showed that there were statistically significant differences in the medium degree answers of the sample members attributed to the gender variable in the level of self-management among school teachers in the North eastern Badia directorate of education The teachers themselves, the differences came in favor of females, there were differences due to the variable of scientific qualification, the differences came in favor of the bachelor's degree, and the existence of differences due to the variable of experience and the differences came in favor of 10 years or more, the results revealed a positive correlation positive and statistically significant between the degree of practice of school principals in the North eastern Badia directorate of education for participative leadership and the level of self-management among teachers. The study recommended that school principals in the North eastern Badia directorate of education strengthen their focus on the ethical aspects of work, and their application of values and ideals in their school environments
رقم ISN
7986
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN