عنوان الإطروحه
The Degree of Teachers? Practicing of the Think-Pair-Share Strategy in Teaching English Language Skills and Areas for the Upper Basic Stage Students in Mafraq
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-03-12
اسم الطالب
رائد فتحي خليل حسين
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خالد يوسف عواد القضاه
احمد موسى علي بطاينه
عبد الله بني عبد الرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية الى التحقق من درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية العليا لاستراتيجية فكر- زاوج-شارك في تعليم اللغة الإنجليزية ومجالاتها. سعت هذه الدراسة الى الإجابة على الأسئلة التالية: الى أي درجة استخدم معلمو المرحلة الأساسية العليا استراتيجية فكر ? زاوج ? شارك في تعليم مهارات اللغة الإنجليزية؟ الى أي درجة استخدم معلمو المرحلة الأساسية العليا استراتيجية فكر- زاوج- شارك في تعليم مجالات اللغة الإنجليزية؟ لتحقيق اهداف الدراسة تم اعتماد تصميم المنهج الكمي. تم تطبيق بطاقة الملاحظة كأداة لجمع البيانات على واحد وعشرون معلما في مدارس البادية الشمالية الغربية الحكومية في المفرق. أظهرت النتائج ان استخدام معلمي المرحلة الأساسية العليا لاستراتيجية فكر ? زاوج ? شارك كان بدرجة عالية. ووفقا لهذه النتائج خلصت الدراسة الى مجموعة من التوصيات لوزارة التربية والتعليم وللباحثين في مجال التعليم لاستخدام استراتيجية فكر- زاوج ? شارك كاستراتيجية التفكير النشط والعمل التعاوني في تعليم اللغة الإنجليزية لغة اجنبية.
الملخص بالانجليزي
The current study aimed to investigate the degree of the upper basic stage teachers? practicing of the think-pair-share (TPS) strategy in teaching English language skills and its areas. This study sought to answer the following questions: To what extent did the upper basic stage teachers use the TPS strategy in teaching English language skills? and to what extent did the upper basic stage teachers use the TPS strategy in teaching English language areas? To achieve the aim of this study, a quantitative research design was adopted. Observation checklist was used as an instrument of the study to collect data by observing twenty-one teachers in five local schools in the west Northwest Badiah, in Mafraq Governorate during the first semester of the scholastic year 2022/2023. The results of the study revealed that the degree of teachers in practicing the TPS in teaching English language skills and areas was in high degree. According to these results, the study was concluded with a set of recommendations for the Ministry of Education and for researchers in teaching field to use the TPS strategy as collaborative and active learning strategy in teaching English as a foreign language
رقم ISN
7851
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN