عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس في تربية قصبة المفرق للقيادة التشاركية وعلاقتها بتحقيق العدالة التنظيمية للمعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-03-14
اسم الطالب
شيماء تيسير محمد الخوالده
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
محمود حامد حسين المقدادي
صالح ناصر عليمات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة تعرف درجة ممارسة مديري المدارس في تربية قصبة المفرق للقيادة التشاركية وعلاقتها بتحقيق العدالة التنظيمية للمعلمين، وأثر متغيرات: (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي، وتكوَّنت عينة الدراسة من (304) معلماً ومعلمة جرى اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة تكونت من محورين الأول: لقياس القيادة التشاركية لدى مديري المدارس في تربية قصبة المفرق، وتكون من (31) فقرة موزعة على أربعة مجالات، والثاني: لقياس العدالة التنظيمية للمعلمين، وتكون من (28) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس في تربية قصبة المفرق للقيادة التشاركية مرتفعة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير الجنس لصالح الذكور، كما اظهرت النتائج عدم وجود فروق تعزى لأثر متغيري المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة فيما يتعلق بالقيادة التشاركية. وأشارت النتائج إلى أن درجة تحقيق العدالة التنظيمية للمعلمين مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير الجنس لصالح الذكور، كما اظهرت النتائج عدم وجود فروق تعزى لأثر متغيري المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة فيما يتعلق بتحقيق العدالة التنظيمية للمعلمين. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية (طردية) دالة إحصائياً بين مجالات ممارسة مديري المدارس في تربية قصبة المفرق للقيادة التشاركية وبين تحقيق العدالة التنظيمية للمعلمين. وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات أهمها: تعزيز وتحفيز مديري المدراس للإبقاء على المستوى المرتفع للقيادة التشاركية، وتحقيق العدالة التنظيمية للمعلمين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the degree of practicing participative leadership by school principals in Al-Mafraq District of Education and its relationship to teachers' organizational Justice. It also aimed to identify the effect of the (gender, academic degree, and years of experience) variables thereto. The researcher employed the descriptive method and the study sample consisted of (304) male and female teachers, who were chosen by the simply random way. To achieve the study objectives, an instrument consisting of two axes was constructed. The first axis was allocated to measure the participative leadership by the school principals in Al-Mafraq District of Education, which consisted of (31) items distributed over four domains. The second axis was to measure the teachers' organizational justice, which consisted of (28) items distributed over three domains. The researcher verified the validity and reliability of the instrument. The results showed that the degree of practicing participative leadership by school principals in Al-Mafraq District of Education was high, and there were statistically significant differences attributed to the sex variable, in favor of the males. On the other hand, there were no differences ascribed to the effect of the academic degree and years of experience variables concerning the participative leadership. Meanwhile, the results indicated that the degree of achieving the teachers' organizational justice was high, as well as statistically significance differences attributed to the sex variable, in favor of the males. The results also did not show differences attributed to the academic degree and years of experience variables in terms of achieving the teachers' organizational justice. Furthermore, the results showed a positive (direct) relationship between the domains of practicing participative leadership by school principals in Al-Mafraq District of Education, and achieving the teachers' organizational justice. Finally, the results indicated a positive correlational relationship degree of practicing participative leadership by school principals in Al-Mafraq District of Education and the degree of the achieving the teachers' organizational Justice. In the light of the results, the researcher recommended a set of recommendations, the most important of which are: strengthening and motivating school principals to maintain the high level of participative leadership, and achieving the teachers' organizational justice
رقم ISN
7850
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN