عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس لواء البادية الشمالية الغربية للقيادة التبادلية والتحويلية وعلاقتها بالانغماس الوظيفي للمعلمين.
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-03-29
اسم الطالب
هيا عارف عايد البري
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
محمدعبود موسى الحراحشه
عبد السلام العوامرة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس لواء البادية الشمالية الغربية للقيادة التبادلية والتحويلية وعلاقتها بالانغماس الوظيفي للمعلمين، والتعرف إلى أثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، وتكونت عينة الدراسة من (350) معلماً ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة والذي بلغ (2409) معلماً ومعلمة. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، حيث تم استخدام أداة محكمة لجمع البيانات من عينة الدراسة. وقد أظهرت النتائج أن درجة ممارسة مديري مدارس لواء البادية الشمالية الغربية للقيادة التبادلية والتحويلية كانت مرتفعة، وجاءت القيادة التحويلية في المرتبة الأولى والقيادة التبادلية في المرتبة الثانية، وجاءت أبعاد القيادة التبادلية مرتبة كالآتي: مجال المكافأة المشروطة بالمرتبة الأولى ويليه مجال الإدارة بالاستثناء الإيجابية وجاءت بدرجة تقدير مرتفعة، وفي المرتبة الثالثة جاء مجال الإدارة بالاستثناء السلبية بدرجة متوسطة. أما أبعاد القيادة التحويلية فجاءت جميعها بدرجة تقدير مرتفعة. أما أبعاد الانغماس الوظيفي فقد جاءت جميع المجالات بدرجة تقدير مرتفعة. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس وسنوات الخبرة في درجة ممارسة القيادتين التبادلية والتحويلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي في القيادة التحويلية وجاءت الفروق لصالح البكالوريوس، بينما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القيادة التبادلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال الانغماس المعرفي وجاءت الفروق لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة والمؤهل العلمي لجميع مجالات الانغماس الوظيفي. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين درجة ممارسة القيادة التبادلية والقيادة التحويلية ومستوى الانغماس الوظيفي للمعلمين. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بعدد من التوصيات ومنها اعتماد القيادة التبادلية والتحويلية والاستمرار باتباعهما من قبل مديري المدارس بالاستفادة من مزايا التحفيز والمكافآت، من أجل زيادة دافعية المعلمين وحماسهم للعمل وتشجيعهم على الانغماس فيه. كما توصي الباحثة بإجراء المزيد من الدراسات المستقبلية لربط القيادات الحديثة بمتغيرات إدارية هامة تنعكس على أداء المعلمين في الميدان التربوي مثل التمكين والكفاءة الذاتية أو الروح المعنوية.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practicing transactional and transformational leadership styles by school principals of the Northwestern Badia District, and its relationship to the job involvement of teachers, and to identify the impact of the variables (gender, educational qualification, and years of experience) in that. The study sample consisted of (350) male and female teachers, who were chosen randomly from the study population. The descriptive, correlational survey method was used, and a questionnaire was used as the tool to collect data from the study sample.The results showed that the degree of practicing transactional and transformational leadership styles by school principals of the Northwestern Badia District was high, where the transformational leadership came in the first place and the transactional leadership came second place. The dimensions of the transactional leadership were arranged as follows: the situational reward ranked first, followed by the positive management by exception, which came with high degrees, and in the third rank came the management by negative exception with a moderate degree. As for the dimensions of transformational leadership, all of them came with a high degree. With regards to the dimensions of job involvement of teachers, all dimensions came with a high degree. The behavioral involvement came in the first place, the cognitive involvement in the second place, while the emotional involvement came in the third place. The results also showed that there were statistically significant differences due to the impact of gender and years of experience in the degree of practicing transactional and transformational leadership styles, and there were statistically significant differences due to the impact of the educational qualification in transformational leadership, and the differences came in favor of the bachelor?s degree, while it was found that there were no statistically significant differences in the transactional leadership. Also, the results revealed that there were statistically significant differences attributable to the impact of sex in all dimensions of job involvement of teachers except for the dimension of cognitive involvement, and the differences came in favor of males. No statistically significant differences attributable to the impact of years of experience and educational qualification were found. Also, the results showed that there is a positive correlation between the degree of practicing transactional and transformational leadership styles and the level of job involvement of teachers. In light of the results, the researcher recommended a number of recommendations, including the adoption of transactional and transformational leadership styles by school principals by taking advantage of the qualities of motivation and rewards. The researcher also recommends conducting more future studies to link modern leadership styles with important administrative variables that are reflected in teachers' performance in the educational domain, such as empowerment, self-efficacy or moral
رقم ISN
7848
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN