عنوان الإطروحه
درجة توافر أبعاد رأس المال الفكري وعلاقتها بجودة الأداء المؤسسي في الجامعات الأردنية في إقليم الشمال
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-27
اسم الطالب
حنان محمد عطاالله بني ياسين
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
عمر محمد الخرابشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة للكشف عن درجة توافر أبعاد رأس المال الفكري وعلاقتها بجودة الأداء المؤسسي في الجامعات الأردنية في إقليم الشمال والتعرف إلى أثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والجامعة) في ذلك. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي وتطوير استبانة مكونة من (62) فقرة موزعة على جزئين تناول الجزء الأول أبعاد رأس المال الفكري وتكون من ثلاثة مجالات: (رأس المال الهيكلي، رأس المال البشري، رأس المال العلائقي) وتكون الجزء الثاني من جودة الأداء المؤسسي في الجامعات الأردنية وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (310) من الكادر التدريسي والإداري في الجامعات الأردنية في إقليم الشمال. وأظهرت نتائج الدراسة أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة توافر أبعاد رأس المال الفكري من وجهة نظر العاملين في جامعات اقليم الشمال جاءت بدرجة تقدير متوسطة، وجاء مجال رأس المال الهيكلي في المرتبة الأولى، وجاء في المرتبة الثانية رأس المال البشري، وجاء في المرتبة الثالثة رأس المال العلائقي، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا تعزى لأثر متغير الجنس في جميع المجالات والدرجة الكلية لصالح الذكور، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير المؤهل العلمي وجاءت الفروق لصالح الدراسات العليا، ووجود فروق تعزى لأثر سنوات الخبرة وجاءت الفروق لصالح اقل من 5 سنوات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير الجامعة. كما بينت النتائج أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة جودة الأداء المؤسسي في الجامعات الأردنية من وجهة نظر العاملين في جامعات إقليم الشمال جاءت بدرجة تقدير متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة حصائيا تعزى لأثر متغير الجنس ولصالح الذكور، وعدم وجود فروق دالة حصائيا تعزى لأثر المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والجامعة. وأظهرت النتائج وجود علاقة ايجابية دالة إحصائيا بين درجة توافر أبعاد رأس المال الفكري وجودة الأداء المؤسسي في الجامعات الأردنية في إقليم الشمال. وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصت الباحثة بمجموعة توصيات من أبرزها: إطلاع المسؤولين في وزارة التعليم العالي والجامعات الأردنية على نتائج هذه الدراسة، من أجل إفادة إدارات الجامعات، التأكيد على الاهتمام برأس المال الفكري لدى المؤسسات التعليمية المختلفة وتعزيز نقاط القوة وتوفير جميع الإمكانيات للمحافظة عليها، تزويد إدارات الجامعات والمؤسسات التعليمية بكل ما هو جديد في مجال جودة الأداء المؤسسي، لما له من أثر إيجابي على رأس المال الفكري نظراً للعلاقة الارتباطية بينهم
الملخص بالانجليزي
The study aimed to reveal the degree of availability of the intellectual capital dimensions and its relationship with the quality of institutional performance at Jordanian Universities in the Northern Territory and the impact of the variables: gender, academic qualification, years of experience and university affiliation, in that. The descriptive correlative approach was used in this study. After its reliability and validity had been verified, a questionnaire was used as the research instrument for collecting data. In its first part, the questionnaire is consisted of (34) items distributed to three dimensions: (structural capital, human capital, relational capital) to measure the degree of availability of the intellectual capital dimensions at Jordanian Universities in the Northern Territory. In its second part the questionnaire is consisted of (28) items to measure the level of the quality of institutional performance at the universities. The sample of the study consisted of (310) academic and administrative staff who were chosen by simple random sampling technique. The study revealed the following results: firstly, the degree of availability of the intellectual capital dimensions at Jordanian Universities in the Northern Territory was moderate on the three dimensions and on the tool as a whole. The structural capital came in the first rank, followed by the human capital in the second rank and the relational capital in the third rank. Secondly, there were statistically significant differences in the participants? responses on the degree of availability of the intellectual capital dimensions due to impact of gender and in favor of males, and because of the impact of the educational qualification in favor of postgraduate, and due to impact of years of experience in favor of less than 5 years, while there were no differences because of the impact of the university variable. Thirdly, the level of the quality of institutional performance at the universities came at a moderate degree. Finally, the results showed that there was a positive relationship between practicing management by exception and the level of organizational innovation. Fourthly, there were statistically significant differences in the the participants? responses on the level of the quality of institutional performance at the universities due to impact of gender and in favor of males, while there were no differences because of the impact of the variables: academic qualification, years of experience and university affiliation. Finally, the results showed that there was a positive relationship between the availability of the intellectual capital dimensions and the quality of institutional performance at Jordanian Universities in the Northern Territory. In light of the study results, a set of recommendations were presented, the most prominent of which are: Inform officials of the Ministry of Higher Education and Jordanian universities on the results of this study, in order to benefit departments Universities, emphasizing the interest in intellectual capital in various educational institutions, strengthening the positive aspects, and providing all capabilities to preserve them, providing university administrations and educational institutions with all that is new in the quality of institutional performance, because of its positive impact on intellectual capital due to the correlational relationship between them
رقم ISN
7843
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN