عنوان الإطروحه
The Role of Using the Cooperative Strategy in Developing Students? English Language Skills and Areas from Teachers? Perspective
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-12-21
اسم الطالب
مصعب عقيلان محمود اعقيلان
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينه
محمد علي صلاح بني يونس
عصام مصطفى طعامنة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى استقصاء دور استخدام الاستراتيجية التعاونية في تطوير مهارات (الاستماع، والتحدث، والقراءة، والكتابة) ومجالات (المفردات، ولقواعد، والنطق) اللغة الانجليزية للطلاب من وجهة نظر المعلمين. لتحقيق هذا الهدف، لقد تم اختيار المعلمين قصدياً كمشاركين ممن يدرسون اللغة الانجليزية للمرحلة الأساسية في مدارس مديرية التربية والتعليم البادية الشمالية الشرقية الحكومية. تم استخدام المنهج الوصفي. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي اللغة الانجليزية في المرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم البادية الشمالية الشرقية والبالغ عددهم 300 معلم ومعلمة. تكونت عينة الدراسة من 100 معلم ومعلمة من مجتمع الدراسة الذين يقومون بتدريس اللغة الانجليزية للمرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم البادية الشمالية الشرقية. وتم جمع البيانات من خلال الاستبانة الالكترونية والورقية. تكونت الأداة من سبعة أقسام، تشمل المهارات الأربع (الاستماع، والتحدث، والقراءة، والكتابة) وثلاث مجالات (المفردات، ولقواعد، والنطق). أظهرت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.05 = P في اتجاهات المعلمين نحو استخدام الاستراتيجية التعاونية في تدريس المهارات الاربعة (الاستماع، والتحدث، والقراءة، والكتابة). واظهرت النتائج ايضاً أن مهارة القراءة حصلت على أعلى متوسط من جميع المهارت (الاستماع، والتحدث، والكتابة) وبدرجة عالية من التوافق. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.05 = P في اتجاهات المعلمين نحو استخدام الاستراتيجية التعاونية في تدريس مجالات اللغة الانجليزية الثلاث (المفردات، والقواعد، والنطق). واخيراً اظهرت النتائج أن المفردات حصلت على أعلى متوسط من جميع المجلات (القواعد، والنطق) وبدرجة عالية من التوافق. تضمت الدراسة مجموعة من التوصيات ذات الصلة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the role of using the cooperative strategy in developing students? English language skills (listening, speaking, reading, and writing) and areas of (vocabulary, grammar and pronunciation) from teachers? perspective. To achieve this goal, the teachers were chosen purposefully as participants who teach the English language for basic stage in the public Northeast Badia Directorate of Education, schools. A descriptive approach was used. The population of the study consisted of all the English language teachers at the basic stage in the Northeast Badia Directorate of Education schools who were 300 teachers. The sample of the study consisted of 100 male/female teachers from the population who teach English language for the basic stage in the Northeast Badia Directorate of Education. The data was collected through an electronic and a paper questionnaire. The instrument consisted of seven sections, including the four language skills (listening, speaking, reading, and writing) and the three areas of (vocabulary, grammar and pronunciation). The results showed that there were no statistically significant differences at p = 0.05 between the means of teachers? attitudes toward using cooperative strategy in teaching English language skills (listening, speaking, reading, and writing). The results of the study also showed that the reading skill obtained the highest mean of all skills (listening, speaking, and writing) with a high degree of agreement. There were no statistically significant differences at p = 0.05 between the means of teachers? attitudes toward using cooperative strategy in teaching English language areas (vocabulary, grammar and pronunciation). Finally, the results of the study revealed that vocabulary obtained the highest mean of all areas (grammar and pronunciation) with a high degree of agreement. A set of related recommendations were included in the study
رقم ISN
7818
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN