عنوان الإطروحه |
شكري عزيز الماضي ناقدًا
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-12-21 |
اسم الطالب |
عطاف سالم مبارك بصبوص
|
المشرف |
منتهى طه القسيم الحراحشه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عبدالباسط احمد محمد مراشده |
نارت محمد خير يحيى قاخون |
زياد محمد جميل بني عامر |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة العربية وآدابها |
الملخص بالعربية |
اهتمَّ هذا البحث بالكشف عن التجربة النقديَّة عند شكري عزيز الماضي واتجاهاتها، في إطار النظرية الأدبية المُعاصرة، وبيَّن قيمة الأدب، وقيمة النَّقد، من خلال الاستناد إلى الفلسفة التي نهضت عليها النظرية الأدبية، خصوصًا في رؤية تلك الفلسفة للأدب، والفن، والإنسان، والعالم. كما كشف هذا البحث عن مسعى شكري عزيز الماضي إلى ربط الأدب بالقيم، كما بيَّن التحوُّلات التي شهدتها نظرية الأدب، ونظرية النَّقد في الربع الأخير من القرن العشرين، وهي التحولات التي ظهرت على البِنى السردية، والبِنى الشعرية.
وخلُصت هذه الرسالة إلى بناء تصوُّر نقديٍّ، نابعٍ من الأعمال النقدية لشكري عزيز الماضي. هذا التصوُّر قائم على علم النَّص، وعلى علاقته مع النصوص الأخرى وفق معايير النظرية النقدية، قبل البنيوية وبعد البنيوية؛ فأظهرت هذه الرسالة عزيز الماضي ناقدًا ينظر إلى الأدب، والنقد، واللغة، نظرة جديدة منسجمة مع أفكار ما بعد الحداثة، التي تتمثَّل في اللايقين أو الشَّك أو التمرُّد أو التفكُّك، أو تغييب الذات، أو التغيُّر على مستوى القيم والأيدولوجيات من جهة، وعلى مستوى أنماط الرواية، ونظام القصيدة من جهة أخرى.
وسيجد القارئ أنَّ منهج الناقد عزيز الماضي منهج مرنٌ ومتحرِّك، فقد ابتكر أدواته وخطواته الإجرائية، ومعاييره النقدية من طبيعة التجارب الإبداعية العربية المحلية المدروسة، غير أنَّه أفاد من التيارات النقدية الغربية، لكنَّ هذه الإفادة اقتضتها الظواهر المدروسة، والأسئلة التي انبجست منها؛ فكلُّ عمل شعري أو روائي له منطقه الفني، وبناؤه الخاص، ومنظوره الفلسفي، وأسئلته الكبرى.
ولذلك نجده يتعامل مع الأدب من منطلق نقديٍّ، يرى أنَّ البنية ليست ثابتة، وليست مغلقة، وإنَّما هي متحركة ومفتوحة، وقد استندت فكرة العمل المفتوح على رؤيتين: الأولى، انفتاح النص على الإنسان والعالم، والأخرى، انفتاح النص على غيره من النصوص، فارتبط النص عنده بمفهوم التناص الذي يؤدي إلى مفهوم جديد في الكتابة، وترسيخ مفهوم علم النص، على أنَّ هذا الأمر لا يعني عزل النص عن قيمه الجمالية والحضارية والأيدولوجية والتاريخية.
|
الملخص بالانجليزي |
This research is concerned with revealing the critical experience of Shukri Aziz Al-Madhi and its trends, within the framework of contemporary literary theory, and shows the value of literature, and the value of criticism, by relying on the philosophy on which literary theory is based, especially in that philosophy's vision of literature, art, man, and the world.
This research also revealed the endeavor of Shukri Aziz Al-Madhi to link literature with values, as well as the transformations witnessed by the theory of literature and the theory of criticism in the last quarter of the twentieth century, which are the transformations that appeared on narrative structures and poetic structures.
This research concluded with building a critical perception, stemming from the critical works of Shukri Aziz Al-Madhi. This perception is based on the science of the text, and on its relationship with other texts according to the criteria of critical theory, before and after structuralism. This thesis, Aziz Al-Madhi, showed a critic who looks at literature, criticism, and language, with a new view that is consistent with postmodern ideas, which are represented in uncertainty, doubt, rebellion, disintegration, self-absentment, or change at the level of values and ideologies on the one hand, and at the level of stereotypes, the novel, and the poem system on the other hand.
The reader will find that the critic Aziz Al-Madhi?s approach is flexible and moving. He devised his tools, procedural steps, and critical criteria from the nature of the studied local Arab creative experiences. However, he benefited from Western critical currents, but this benefit was required by the studied phenomena and the questions that emerged from them. Every poetic or fictional work has its own artistic logic, its own construction, its philosophical perspective, and its major questions. Therefore, we find him dealing with literature from a critical standpoint, seeing that the structure is not fixed, nor closed, but rather mobile and open.
The idea of open work was based on two visions: the first, the openness of the text to man and the world, and the second, the openness of the text to other texts, so the text was linked to the concept of intertextuality that leads to a new concept in writing, and the consolidation of the concept of text science, although this does not mean isolating the text for its aesthetic, cultural, ideological and historical values
|
رقم ISN |
7815 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|