عنوان الإطروحه
الحاكمية المؤسسية وعلاقتها بشفافية القرارات التربوية لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-11-16
اسم الطالب
براءه احمد علي المقبل
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
محمد منيزل عقيل عليمات
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
ريم محمد صايل الزعبي
منيرة محمد الشرمان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة تطبيق الحاكمية المؤسسية وعلاقتها بشفافية القرارات التربوية لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي، واختيار عينة عشوائية بسيطة تكونت من(325) معلما ومعلمة، طبق عليهم استبانة تكونت من محورين الأول قياس درجة تطبيق الحاكمية المؤسسية وتضمن ثلاثة مجالات هي (الشفافية، المشاركة، المساءلة)، وقد بلغ عدد فقراته (16) فقرة، أما المحور الثاني قياس درجة شفافية القرارات التربوية وتضمن أربعة مجالات هي (القرارات، والتشريعات، الإتصال الإداري، المساءلة الإدارية) وقد بلغ عدد فقراته (26) فقرة، وذلك بعد أن تم التحقق من صدقها وثباتها. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديري مدارس لواء الرمثا للحاكمية المؤسسية من وجهة نظر المعلمين مرتفعة في جميع المجالات، وتوصلت نتائج الدارسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في درجة ممارسة مديري مدارس لواء الرمثا للحاكمية المؤسسية من وجهة نظر المعلمين، كما بينت النتائج عدم وجود فروق تعزى لسنوات الخبرة لجميع المجالات، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغيرات المؤهل العلمي وكانت لصالح المؤهل العلمي بكالوريس. وبينت نتائج الدراسة إلى أن مستوى شفافية القرارات التربوية لدى مديري المدارس لمديرية التربية والتعليم في لواء الرمثا من وجهة نظر المعلمين جاءت مرتفعة في جميع المجالات، ودلت نتائج الدراسة على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى شفافية القرارات التربوية تعزى لأثر متغير الجنس في جميع المجالات والدرجة الكلية، كما بينت نتائج الدراسة وجود فروق تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات والدرجة الكلية وكانت لصالح المؤهل العلمي(بكالوريس)، بينما أظهرت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية طردية بين مجالات الحاكمية المؤسسية ومجالات شفافية القرارات التربوية، وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: تعزيز التوعية الشاملة لمفهومي الحوكمة المؤسسية وشفافية القرارات التربوية لكافة العناصر ذات العلاقة بالعملية التعليمية.
الملخص بالانجليزي
The degree of opplication of institutional governance and its relationship to the Ttransparency of School Managers' Decisions among school principals of the Directorate of Education of the Ramtha Brigade. To achieve the objective of the study, the descriptive correlational survey was used, and a simple random sample was selected consisting of (325) teachers a questionnaire consisted of two axes, the first to measure the degree of institutional governance and included three areas: (transparency, participation, accountability), and the number of its paragraphs reached (16) paragraphs, The second axis is measuring the degree of transparency of educational decisions and included four areas (decisions, laws and legislation, administrative communication, administrative accountability) and the number of paragraphs reached (26) paragraphs, after verifying their validity and stability. The study found that the degree to which Ramtha District school principals practice institutional governance from the teachers' point of view is high in all areas. The results of the study found that there were no statistically significant differences due to the gender variable in the degree of practice of the principals of Ramtha Brigade schools for institutional governance from the teachers' point of view, and the results showed that there were no differences due to years of experience for all fields, and the results showed that there were statistically significant differences due to the impact of the variables of scientific qualification and were in favor of the academic qualification bachelor's degree and less. The results of the study showed that the level of transparency of educational decisions among school principals of the Directorate of Education in Ramtha District from the point of view of teachers was high in all fields, and the results of the study indicated that there were no statistically significant differences in the level of transparency of educational decisions due to the impact of the gender variable in all fields and the total degree, and the results of the study showed that there were differences due to the impact of the scientific qualification in all fields and the total degree and were in favor of the scientific qualification (bachelor's degree and less), While the results of the study showed that there were no statistically significant differences due to the variable of years of experience. The results of the study found a positive correlation between the areas of institutional governance and the areas of transparency of educational decisions, and in light of the results of the study, the study recommends a set of recommendations, the most important of which are: Circulating the results of this study to a number of directorates of the Ministry of Education in other governorates
رقم ISN
7777
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN