عنوان الإطروحه |
الآثار التربوية للأزمة الصحية المعاصرة وعلاقتها بأنماط اتخاذ القرار لدى مديري مدارس المرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-06-06 |
اسم الطالب |
هديل نواف يونس القدادحه
|
المشرف |
محمدعبود موسى الحراحشه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمود حامد حسين المقدادي |
محمود خالد الجرادات |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة التعرف إلى الآثار التربوية للأزمة الصحية المعاصرة وعلاقتها بأنماط اتخاذ القرار لدى مديري مدارس المرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية من وجهة نظر المعلمين، ومعرفة فيما إذا كان هناك فروق لمتغير الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخدمة، واستخدم المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، وطبقت الدراسة على عينة من معلمي المرحلة الأساسية في مدارس مديرية الزرقاء الثانية، تكونت من (331) معلما ومعلمة، بنسبة (17%) من المجتمع الكلي، ووزعت عليهم استبانة الكترونية ( Google forms) تكونت من محورين: الأول تضمن الآثار التربوية المترتبة على الأزمة الصحية المعاصرة، وتكون من (30) فقرة موزعة على مجالين(الآثار المتعلقة بمرحلة الاستعداد والتحضير للتعامل مع الأزمة، والآثار المتعلقة بتكافؤ الفرص التعليمية في ظل الأزمة)، والمحور الثاني تضمن أنماط اتخاذ القرار في ظل الأزمات، وتكون من(46) فقرة موزعة على ثلاثة أنماط (النمط المتساهل، والنمط الأوتوقراطي، والنمط الديموقراطي)، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- جاءت درجة تقدير الآثار التربوية للأزمة الصحية المعاصرة من وجهة نظر المعلمين في مجالاتها جميعها مرتفعة، حيث جاء مجال (الاستعداد والتحضير) في الرتبة الأولى، ومجال (تكافؤ الفرص) في الرتبة الثانية.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (?? 0.05) في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة عن الآثار التربوية للأزمة الصحية المعاصرة من وجهة نظر معلمي المرحلة الأساسية لمدارس مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة.
- جاءت درجة ممارسة أنماط اتخاذ القرار لدى مديري مدارس المرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية من وجهة نظر المعلمين متوسطة في جميع أنماطها، حيث جاء النمط المتساهل في الرتبة الأولى، يليه النمط المستبد في الرتبة الثانية، قم جاء في الرتبة الثالثة النمط الديموقراطي.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (?? 0.05) في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة عن درجة ممارسة أنماط اتخاذ القرار لدى مديري مدارس المرحلة الأساسية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة.
- وجود علاقة إيجابية طردية دالة إحصائيا عند مستوى الدالة (?? 0.01) بين الآثار التربوية للأزمة الصحية المعاصرة وأنماط اتخاذ القرار لدى مديري مدارس محافظة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين، حيث جاءت العلاقات طردية مع النمط المتساهل والمستبد بأعلى معامل ارتباط للنمط المستبد وأدنى قيمة ارتباط للديموقراطي، وجاءت العلاقة الارتباطية بين الآثار التربوية للأزمة الصحية المعاصرة ونمط اتخاذ القرار الديموقراطي سلبية، وفي ضوء النتائج توصي الباحثة بمجموعة من التوصيات من أهمها:
1- ضرورة عمل الجهات المختصة في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الثانية على زيادة المهارات التقنية لدى المديرين والمعلمين في مدارسها.
2- إيجاد مُناخ إداري يبنى على الثقة والتفويض والمشاركة في صنع خطط مستقبلية تعطي مساحة صنع قرار أوسع للمديرين.
3- العمل على إيجاد ورشات عمل تدريبية لتمنية الفكر الإبداعي لدى المديرين والعاملين في مجال إدارة الأزمات.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the educational effects of the contemporary health crisis and its relationship to decision-making patterns among primary school principals in the Directorate of Education for the Second Zarqa Region from the teachers? point of view, and the impact of gender, educational qualification and years of service on that. The study was applied to a sample of the basic stage in the schools of the Second District of Zarqa consisted of (331) teachers, and a two-section electronic questionnaire (Google forms) was distributed to them. The first section included preparation for dealing with the crisis, and the effects related to equal educational opportunities (in light of the crisis). The second section included patterns of decision-making in light of the crises, and it consisted of (46) items distributed into three dimensions (the permissive style, the authoritrian style, and the democratic style), and their validity and reliability were verified. The study revealed at the following results:
The degree of estimation of the educational effects of the contemporary health crisis from the teachers' point of view in all its fields was high.
- There are no statistically significant differences at the level of (?? 0.05) in the average responses of the study sample members on the educational effects of the contemporary health crisis from the teachers` point` of view in the basic stage schools of the Directorate of Education for the Second Zarqa Region due to the variables of gender, educational qualification and experience.
? The degree of practicing decision-making patterns among the principals of basic schools in the Directorate of Education in the Second Zarqa Region from the teachers? point of view was average in all its patterns, where the permissive pattern came in the first rank, followed by the authoritarian style in the second rank, and the third rank was taken by the democratic style .
? There are no statistically significant differences at the level of the function (?? 0.05) in the average responses of the study sample members regarding the degree of practicing decision-making patterns among the principals of primary schools in the Directorate of Education for the second Zarqa region from the teachers' point of view due to the variables of gender, academic qualification and experience.
? There is a positive, direct, statistically significant relationship at the level of the function (?? 0.01) between the educational effects of the contemporary health crisis and the decision-making patterns of school principals in Zarqa Governorate from the teachers? point of view, where all relationships were direct with the highest correlation coefficient for the autocratic style and the lowest correlation value for the democrat. The correlation between the educational effects of the contemporary health crisis and the pattern of democratic decision-making was negative. In light of the results, the researcher recommends a set of recommendations, the most important of which are:
1- The need for the authoritiesin charge in the Directorate of Education for the second Zarqa District to increase the technical skills of principals and teachers in its schools.
Readiness and preparadion came first in order and the equivalention chances came next .
2- Creating an administrative climate based on trust, delegation, and participation in making future plans that give managers a broader decision-making space.
3- Working on creating training workshops to encourage creative thinking among managers and workers in the field of crisis management
|
رقم ISN |
7776 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|