عنوان الإطروحه
Measuring the Practices of Pharmaceutical Marketing Ethics from View Point of Healthcare Provides
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-01
اسم الطالب
سندس معين زهدي حجاوي
المشرف
بهجت عيد مفلح الجوازنه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالله مطر نجم العظامات
حمزة خالد شحادة
الكلية
كلية الاعمال
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على قياس ممارسات اخلاقيات التسويق الدوائي من وجهة نظر مقدمي الرعاية الصحية والاطباء والصيادلة . وقامت الباحثة بعمل استبانة تم توزيعها على افراد الدراسة والبالغ عددهم (100) من الاطباء والصيادلة في القطاع الصحي في الاردن وكان عدد الاطباء 27 ، منهم 17 في القطاع الاكاديمي ، 5 في القطاع الحكومي و 5 أطباء في القطاع الخاص.وكانت باقي العيتات تحتوي على 73 من الصيادلة منهم 30 في القطاع الاكاديمي و30 في القطاع الخاص وصيدليات المجتمع و13 في شركات الادوية والقطاع الدوائي التسويقي وتم توزيع الاستبانة عليهم الكترونيا ووجاهيا في مختلف المواقع وتوصلت الدراسة الي اهم النتائج ان ممارسات التسويق الاخلاقية في شركات الادوية والقطاع الطبي جاءت على مستوى عال واظهرت الدراسة ان وجود قادة فعالين في شركات الادوية والقطاع الطبي مهم في تنفيذ ممارسات التسويق الاخلاقيية بشكل مناسب وفي قدرتهم على رعاية المرضى ورضاهم .كما اظهرت الدراسة ان هناك علاقة موجبة ذات دلالة احصائية لممارسات الاطباء والصيادلة باخلاقيات التسويق الصيدلاني على مستوى عال واظهرات الدراسة ان هناك علاقة ذات دلالة احصائية للمتغيرات الديموغرافية لكافة المجالات.من الدراسة التي جاءت على مستوى عال وتوصلت الدراسة الي اهم التوصيات: ضرورة اعتماد نمط ممارسات التسويق الصيدلاني من خلال مقدمي الرعاية الصحية في شركات الادوية والقطاع الطبي ومطابقتها مع رضا المرضى. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد: التعرف على ممارسات التسويق الأخلاقية في شركات الأدوية والقطاع الطبي على رضا المرضى , التعرف على الممارسات التي تساهم في رفع أخلاقيات التسويق الدوائي من وجهة نظر مقدمي الرعاية الصحية والأطباء والصيادلة , تحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية في ممارسات الأطباء والصيادلة لأخلاقيات تسويق الأدوية المنسوبة إلى (مقدمو الرعاية الصحية ، وصدق مقدمي الرعاية الصحية ، وتوعية مقدمي الرعاية الصحية ، وفهم مقدمي الرعاية الصحية ، وتعاون مقدمي الرعاية الصحية ) , تحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية في ممارسات الأطباء والصيادلة في أخلاقيات التسويق الصيدلاني تعزى إلى المتغيرات الديموغرافية (الجنس ، العمر ، سنوات الخدمة ، المستوى التعليمي ، المسمى الوظيفي).
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the measurement of drug marketing ethics practices from the point of view of health care providers, doctors and pharmacists The study reached the most important results that ethical marketing practices in pharmaceutical companies and the medical sector came at a high level, and the study showed that the presence of effective leaders in pharmaceutical companies and the medical sector is important in appropriately implementing ethical marketing practices and in their ability to care for patients and their satisfaction. The study also showed that there is a positive relationship with statistical significance for the practices of doctors and pharmacists to the ethics of pharmaceutical marketing at a high level, and the study showed that there is a relationship with statistical significance for the demographic variables for all fields of study that came at a high level, and the study reached the most important recommendations: The necessity of adopting the pattern of pharmaceutical marketing ethics practices through health care providers in pharmaceutical companies and the medical sector, and matching them with patients' satisfaction. Working on holding training and educational courses for doctors and pharmacists in order to qualify them, raise their efficiency and increase their administrative and technical ability to promote the effective application of ethical marketing practices in pharmaceutical companies and the medical sector. Work on delegating powers and involving doctors and pharmacists in activating their ethical role and activating their moral role and its reflection on patients' satisfaction. This study aims to identify: Recognize the ethical marketing practices in pharmaceutical companies and the medical sector on patient satisfaction. Identifying the practices that contribute to raising the ethics of pharmaceutical marketing from the point of view of health care providers, doctors and pharmacists. ,Identifying the statistically significant differences in the practices of physicians and pharmacists for the ethics of drug marketing attributable to (health care providers, honesty of health care providers, awareness of health care providers, understanding of health care providers, cooperation of health care providers). , Identifying statistically significant differences in the practices of physicians and pharmacists in the ethics of pharmaceutical marketing due to demographic variables (gender, age, years of service, educational level, job title).
رقم ISN
7725
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN