عنوان الإطروحه
تجليات السّرد والقص في الشعر الأردني المعاصر "إبراهيم نصر الله أنموذجًا"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-01-13
اسم الطالب
خالد محمد يونس البزور
المشرف
عبدالباسط احمد محمد مراشده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود فليح سلمان القضاه
زهير محمود عبيدات
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
كشفت هذه الدراسة عن تجربة إبراهيم نصر الله الشعريّة، وتمثلت في ديوانيه الشعريين "مرايا الملائكة" و"بسم الأم والابن"، فاختصت هذه الدراسة بالكشف عن تجليات السّرد في الشعر عامةً، وفي تجربة إبراهيم نصر الله خاصةً، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في الوقوف على التقنيات والعناصر السرديّة في الشعر، حيث حاولت وصف الظاهرة ورصد التجليات السردِيّة في الشعر الأردني والكشف عن البنى السردِيّة، إضافةً إلى مُناقشة السرد بوصفه مصطلحًا نقديًا وواحدًا من المفاهيم الجمالية. وقد اهتمت الدراسة بتحليل بنية الخطاب خلال إبراز توظيف عناصر الخطاب السرديّ من زمن ومكان وشخصيات وأحداث، كما رصدت حركة الزمن في إثبات فاعليتها داخل النص عبر مستويات ترتيبها الزمني الثلاثة التي تمثلت في الاسترجاع والاستباق والمفارقة وبيان العلاقة بينها وبين المدة الزمنية المتراوحة بين تسريع السرد وتبطئته واختزال الأحداث، كما أسهمت في الكشف عن موقع السارد وبيان علاقته. وعلى الصعيد نفسه، ساهمت هذه الدراسة في الكشف عن خصوصية المكان ودلالته عبر الوقوف على الثنائيات الضدية التي عمد الشاعر على توظيفها في العديد من نصوصه الشعريّة، وتمثلت هذه الثنائيات في ديوان "بسم الأم والابن" على النحو التالي: ثنائية الموت والحياة، وثنائية الحضور والغياب، وثنائية المنفى، فظهرت أهمية المكان من خلال علاقته بالشخصيّة القائمة على التأثر. أمّا الأحداث، فقد حظيت باهتمام واسع في هذه الدراسة عبر الوقوف على كيفية تقديم الأحداث في النصوص الشعريّة من خلال السرد الذي يرتكز على أنواعٍ من الصيغ السرديّة، التي أسهمت في تماسك النص القصيدة الحديثة بأحداثها السابقة والمسترجعة، من خلال طرف السارد الذي يعد الطرف الأول في العملية السرديّة الذي يلمس القارئ أثره حيث لم تعد منغلقة على ذاتها؛ فالشعر في الأردن مليء بالكثير من التحولات، وتداخل الفنون والأجناس الأدبية سواء كان على مستوى بنية القصيدة وشكلها ومضمونها، أم لغة الخطاب الشعري وتحولاته، وهذا يعني أن التداخل بين مختلف الأنواع الأدبية أصبح أمرٌا مفروغًا منه، بل هو ضرورة فنية جعل القصيدة ذات طابع إبداعي و جمالِيِّ. وكشفت هذه الدراسة عن لجوء كثير من الشعراء إلى توظيف التقنيات السرديّة وعناصرها في أعمالهم الشعرية. ويمكن القول: إنه على الأغلب لا تخلو قصيدة في الشعر الأردني من توفر هذه التقنيات والعناصر في النصوص الشعرية، إذ جعلها توفر عنصر الوصف والحوار، والزمان والمكان والحدث والصراع في نصوصهم ذات طبيعة سردية؛ فيمكن عدّ أنّ القصيدة الأردنية أفادت من تقنيات وعناصر السرد في سبيل إثبات حداثتها وبيان طابعها الجماليّ، بحيث تجعل النص نصًا سرديًا قائمًا على العناصر السردية
الملخص بالانجليزي
This study revealed Ibrahim Nasrallah's poetic experience، which was clear in his two Divans (Collections of Poems): "Mirrors of the Angles"، and "In the Name of the Mother and the Son". The study is dedicated to reveal the manifestations of narration in the Jordanian poetry، in general، and the experience of Ibrahim Nasrallah، in particular. The study relied on the descriptive، analytical method in exploring the techniques and narrative elements in poetry. It described the phenomenon and underpinned the narrative manifestations in the Jordanian poetry، and revealed the narrative structures. The study further attempted to discuss the concept of narration as a critical term and one of the aesthetic concepts. It was keen in analyzing the structure of the discourse through highlighting how to employ the elements of the narrative discourse، such as place، time، characters and events. The study monitored the time motion by proving its effectiveness within the text through its three levels of chronological order، which were demonstrated in retrieval، anticipation and contrast; and explaining the relationship between them and the time period between accelerating the narration، slowing it and reducing the events. It also contributed to revealing the position of the narrator and his relationship. The study further contributed to revealing the privacy and significance of the place by examining the antonymic dualities، which the poet employed intentionally in many of his poetic texts. These dualities are clear in his Divan "In the Name of the Mother and Sons"، such as: duality of death and life، duality of presence and absence، and duality of the exile. The place significance was clear in his personal relationship that was based on influence. The events also received wide attention in this study by examining how the events in the poetic texts were presented through narration that is based on many types of narrative formulas. These formulas contributed to the coherence of the modern poem text with its former and retrieved events through the narrator، who is the main party in the narrative process، which effect is perceived by the reader، so that this process is no longer closed-in on itself. In this connection، poetry in Jordan is full of many transitions، and the overlap of the arts and literary genres، whether at the level of the poem structure، form and content، or the poetic discourse and its transitions. This means that the overlap among the different literary types became a matter taken for granted، and even an artistic necessity that made the poem of a creative and aesthetic type. The study further revealed that many of the poets resorted to the employment of the narrative techniques and elements in their poetic works. Rarely a poem in the Jordanian poetry is void of these techniques and elements in the poetic texts. In this concern، the existence of the elements of description، dialogue، place، time، event and struggle in their texts made them of a narrative nature. As a result، the Jordanian poem made use of the narrative techniques and elements for the sake of proving its modernity and showing its aesthetic character
رقم ISN
7701
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN