عنوان الإطروحه
درجة ممارسة القيادة التكيفية وعلاقتها بمستوى التفاؤل التنظيمي لدى مديري مدارس قصبة الزرقاء
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-12-26
اسم الطالب
رزان جميل محمود كايد
المشرف
ميسون طلاع محمود الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بيان ظاهر دوشان الماضي
ريم محمد صايل الزعبي
حابس محمد حتاملة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القيادة التكيفية وعلاقتها بمستوى التفاؤل التنظيمي لدى مديري مدارس قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين، وأثر الجنس والمؤهل العلمي والخبرة على درجة ممارسة القيادة التكيفية والتفاؤل التنظيمي، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي وتم تطوير أداة الدراسة وتكونت من محورين الأول لقياس القيادة التكيفية وتكونت من (24) فقرة موزعة على المجالات الآتية:(قيادة بيئة العمل، التعلم من التصحيح الذاتي، ابتكار الحلول، القيادة من خلال العاطفة)، والمحور الثاني لقياس التفاؤل التنظيمي تكون من (22) فقرة موزعة على المجالات الآتية (الدافعية، الرضا، الالتزام، السعادة) وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وطبقت الدراسة على عينة بلغت (402) معلمٍ ومعلمة وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة ممارسة القيادة التكيفية لدى مديري مدارس قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين بدرجة متوسطة ولجميع المجالات على التوالي (القيادة من خلال العاطفة، ابتكار الحلول، قيادة بيئة العمل، التعلم من التصحيح الذاتي)، ودلت نتائج هذه الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (?a0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي في جميع المجالات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة في جميع المجالات باستثناء التعلم من التصحيح الذاتي وقد جاءت الفروق لصالح فئة خبرة أقل من (5) سنوات، كما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التفاؤل التنظيمي لدى مديري مدارس قصبة الزرقاء من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة متوسطة ولجميع المجالات على التوالي (الالتزام، الدافعية، الرضا، السعادة) وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (?a0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع المجالات، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية إيجابية ودالة إحصائيًا بين ممارسة مديري مدارس قصبة الزرقاء للقيادة التكيفية ومستوى التفاؤل التنظيمي، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة مجموعة من التوصيات منها توعية مديري المدارس بأهمية أسلوب القيادة التكيفية من خلال إعطاء محاضرات توعوية ينعكس على مستوى أدائهم السلوكي داخل مدارسهم، وضرورة تبني مديري المدارس مساحات تشجع بيئة التجريب والتطوير في مدارسهم
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the practice degree of the adaptive leadership and its relationship to the level of the organizational optimism among the principals of district Al-Zarqa (Jordan) principals, as viewed by the teachers. It also aimed at studying the effect of gender, academic degree and experience on the practice degree on the adaptive leadership and organizational optimism. The study employed the descriptive, survey, correlative method, and the study instrument was developed consisting of two axes. The first was dedicated to measure the adaptive leadership and consisted of (24) items, distributed over the following domains: (Business environment leadership, learning from self-correction, creating solutions, and leadership through emotion). The second axis was designed to measure the organizational optimism and consisted of (22) items, distributed over the following domains: (Motivation, satisfaction, commitment, and happiness). Both the instrument validity and reliability were verified. The study was applied on a sample of (402) male and female teachers, who were chosen by the simple random manner. The study concluded the following results: The practice degree of the adaptive leadership among the principals of district Al-Zarqa principals, as viewed by the teachers was medium, and for all the domains, respectively: (Leadership through emotion, creating solution, business environment leadership, and learning from self-correction). There are no statistically significant differences at (??0.05) level in the sample participants' responses, which may be attributed to the gender and academic degree variables in all the domains.There are no statistically significant differences that may be attributed to the years of experience in all the domains, except for learning from self-correction, which were in favor of less than five years experience category.The level of the organizational optimism among the principals of district Al-Zarqa schools, as viewed by the teachers was medium for all the domains, respectively: (Commitment, motivation, satisfaction, and happiness).There are no statistically significant differences at (??0.05) level in the sample participants' responses that may be attributed to the gender, academic degree or years of experience variables in all the domains.There is a positive correlational relationship and statistically significant among the practices of the principals of district Al-Zarqa schools of the adaptive leadership and the organizational optimism level. In light of these results, the researcher made a number of recommendations; most important is awareness of the school principals of the importance of the adaptive leadership method through providing awareness lectures that reflect on their behavioral performance inside their schools
رقم ISN
7673
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN