عنوان الإطروحه
دور ادارة العلاقات العامة في تحسين سمعة الشركة (دراسة حالة شركة كلاسيك فاشون)
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-22
اسم الطالب
نفين عبد احمد الفنجرى
المشرف
بهجت عيد مفلح الجوازنه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
زياد محمد علي الصمادي
محمد عزت الحلالمة
الكلية
كلية الاعمال
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة للتعرف على دور نشاط العلاقات العامة في شركة كلاسيك فاشون, والتعرف على دور نشاط العلاقات العامة ممثلة بأبعادها (البحث, التخطيط, التنسيق, الإدارة) في تحسين سمعة شركة كلاسيك فاشون, ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي, حيث تكون مجتمع الدراسة من كافة الموظفين الإداريين في شركة كلاسيك فاشون, كما تكونت عينة الدراسة النهائية من (148) موظفاً وموظفة من الموظفين الإداريين في شركة كلاسيك فاشون. وقامت الباحثة بالاعتماد على برنامج التحليل الإحصائي "الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية" (spss) للوصول إلى نتائج الدراسة النهائية. وقد خَلُصت الدراسة إلى عدة نتائج تمثلت في وجود مستويات مرتفعة من تطبيق أنشطة العلاقات العامة في مختلف المستويات الإدارية في شركة كلاسيك فاشون, وأظهرت نتائج الدراسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبُعد البحث في تحسين سمعة شركة كلاسيك فاشون, وبدلالة إحصائية (0.000), بالإضافة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبُعد التخطيط في تحسين سمعة شركة كلاسيك فاشون, وبدلالة إحصائية (0.001), وأظهرت نتائج الدراسة أيضاً وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبُعد التنسيق في تحسين سمعة شركة كلاسيك فاشون, بدلالة إحصائية (0.002), ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لبُعد الإدارة في تحسين سمعة شركة كلاسيك فاشون, وبدلالة إحصائية (0.012). ومن جانب آخر, فقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات عينة الدراسة حول دور نشاط العلاقات العامة ممثلة بأبعادها (البحث, التخطيط, التنسيق, الإدارة) في تحسين سمعة شركة كلاسيك فاشون, تُعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفية (النوع الاجتماعي, الفئة العمرية, المؤهل العلمي, عدد سنوات الخبرة, المسمى الوظيفي). وفي ضوء هذه النتائج فقد تقدمت الباحثة بعد توصيات, من أبرزها ضرورة إنشاء دورات تدريبية تُعنى بتدريب الموظفين على تطبيق أنشطة العلاقات العامة بكفاءة وفعالية متضمنة كل من عملية البحث, والتخطيط, والتنسيق, والإدارة, وضرورة وضرورة إجراء بحوث علمية وميدانية حول أنشطة العلاقات العامة ومدى تلبيتها حاجات الجمهور, وتحقيق أفضل سمعة للشركة
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the level of application of public relations activity in Classic Fashion, and to identify the role of public relations activity represented by its dimensions (research, planning, coordination, management) in improving the reputation of Classic Fashion, to achieve the study objectives, the researcher used the descriptive analytical approach, where the study population consists of all administrative employees of Classic Fashion, and the final study sample consisted of (148) employees and administrative employees of Classic Fashion. The researcher relied on the statistical analysis program "Statistical packages of social sciences" (SPSS) to reach the results of the final study. The study concluded that there were high levels of application of public relations activities at various administrative levels in Classic Fashion, and the results of the study showed a statistically significant effect of the research dimension in improving the reputation of Classic Fashion, with a statistical significance (0,000), in addition to the presence of a statistically significant effect of the dimension of planning in improving the reputation of Classic Fashion Company, and with a statistical significance (0.001). The study results also showed a statistically significant effect of the dimension of coordination in improving the reputation of Classic Fashion, with a statistical significance (0.002), and a statistically significant effect of a dimension the management improves the reputation of Classic Fashion, with a statistical significance (0.012). On the other hand, the results of the study showed that there are no statistically significant differences for the study sample answers about the role of public relations activity represented by its dimensions (Research, Planning, Coordination, Management) in improving the reputation of Classic Fashion company, due to personal and functional variables (Gender, Age Group , Educational Qualification, Number Of Years Of Experience, Job Title). In the light of these results, the researcher has advanced after recommendations, the most prominent of which is the necessity of establishing training courses concerned with training employees in the implementation of public relations activities efficiently and effectively, including the research process, planning, coordination, and management, and the need and necessity of conducting scientific and field research on public relations activities and the extent of their fulfillment the needs of the public, and achieve the best reputation for the company
رقم ISN
7668
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN