عنوان الإطروحه
الدور الوسيط لجودة المنتج في العلاقة بين الابتكار التقني وبين الميزة التنافسية في الشركات الغذائية في مدينة الملك عبد الله الثاني الصناعية - سحاب
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-31
اسم الطالب
نبيل محمد ابراهيم زيدان
المشرف
وليد مجلي محمد العواوده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
زياد محمد علي الصمادي
خالد الزيديين
الكلية
كلية الاعمال
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على الدور الوسيط لجودة المنتج في العلاقة بين الابتكار التقني وبين الميزة التنافسية في الشركات الغذائية في مدينة الملك عبد الله الثاني الصناعية العاملة في مدينة سحاب، وتناولت أربعة أبعاد لجودة المنتج، هي: جودة التصميم، وجودة المطابقة، وملائمة السعر، والهيكل والشكل، وأربعة أبعاد للإبتكار التقني هي: إبتكار مُنتج جديد، وتحسين المنتج القائم وتطويره، وتصميم عملية إنتاجية جديدة، وتطوير عملية إنتاجية قائمة، وثلاثة أبعاد للميزة التنافسية، هي: التكلفة، والمرونة، والوقت. ولقد اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي لبناء الدراسة، تكون مجتمع الدراسة من جميع الشركات الصناعية الغذائية في مدينة الملك عبد الله الثاني الصناعية العاملة في مدينة سحاب، وعددها (53) شركة، وقد اعتمد الباحث على أسلوب المسح الشامل لدراسة مجتمع الدراسة وتحليله، وقد استخدمت الاستبانة وسيلة للحصول على البيانات. تم توزيع الاستبانة على الشركات بواقع (4) استبانات لكل شركة، من العاملين في كل شركة، وبلغ عدد الاستبانات الموزعة (212) استبانة، استرد منها (140) استبانة من مجموع الاستبانات الموزعة، كانت منها (131) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي، وقد استخدم الباحث عددا من الأساليب الإحصائية، منها: الأساليب الوصفية، ومعاملات الارتباط، واختبار الانحدار الخطي المتعدد. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: يوجد اثر للدور الوسيط (جوده المنتج) عند مستوى دلاله (??0.05) للابتكار التقني بأبعاده في الميزة التنافسية لدى الشركات الصناعية الغذائية في مدينة الملك عبد الله الثاني.ولقد أظهرت النتائج أيضا وجود أثر للابتكار التقني (التكنولوجي) والمتمثل ( ابتكار منتج جديد ، تحسين منتج قائم ، تصميم عملية انتاج جديدة ، تطوير عملية انتاج قائمة ) عند مستوى دلالة معنوية (??0.05)على الميزة التنافسية في الشركات الغذائية في مدينة الملك عبد الله الثاني الصناعية - سحاب وقد خلصت الدراسة إلى جملة من التوصيات، للشركات المبحوثة، ولأبحاث مستقبلية وذلك في ضوء نتائجها.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the mediating role of product quality in the relationship between technical innovation and competitive advantage in food companies in King Abdullah II Industrial City operating in the city of Sahab. It dealt with four dimensions of product quality, namely: design quality, conformity quality, suitability for price, structure and shape, and four dimensions of technological innovation: innovation of a new product, improvement and development of the existing product, design of a new production process, and design of an existing production process. There are three dimensions of competitive advantage: cost, flexibility, and time. The researcher relied on the descriptive and analytical approach to build the study. The study population consisted of all companies, food companies in King Abdullah II Industrial City operating in Sahab City, and the number is 53 companies. The researcher relied on the comprehensive survey method to study and analyze the study community. Resolution is a method of obtaining data. The questionnaire was distributed to companies by (4) questionnaires for each company, from the employees of each company. The number of distributed questionnaires was (212), of which (140) were retrieved from the total number of distributed questionnaires, of which (131) were valid for statistical analysis. The researcher used a number of statistical methods, including: descriptive methods, correlation coefficients, and multiple linear regression test. The study found several results, the most important of which are: There is an effect of the mediating role (product quality) at the level of significance (??0.05) for technical innovation in its dimensions in the competitive advantage of food industrial companies in King Abdullah II. The results also showed an impact of technical innovation ( Technological) represented (innovating a new product, improving an existing product, designing a new production process, designing an existing production process) at the level of significance (??0.05) on the competitive advantage in food companies in King Abdullah II Industrial City - Sahab The study concluded with a number of recommendations, for the surveyed companies, and for future research in the light of its results
رقم ISN
7660
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN