عنوان الإطروحه
درجة تطبيق المدارس الحكومية في لواء ماركا لإجراءات السلامة العامة للصحة في ضوء جائحة كورونا
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-26
اسم الطالب
الاء داود محمد عقل
المشرف
تيسير محمد احمد الخوالده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
حسن أحمد الحياري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة تطبيق المدارس الحكومية في لواء ماركا لإجراءات السلامة العامة للصحة في ضوء جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين، وعلاقتها بالمتغيرات الآتية : ( الجنس، الخبرة العملية، المؤهل العلمي)، ولقد استخدم المنهج الوصفي المسحي نظراً لملائمته لطبيعة الدراسة، وتم إختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة وبلغ عددها (270) معلماً ومعلمة في المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم للواء ماركا للعام الدراسي 2020 /2021 م ، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مكونة من (49) فقرة، وزعت على خمس مجالات لقياس درجة تطبيق المدارس الحكومية في لواء ماركا لإجراءات السلامة العامة للصحة في ضوء جائحة كورونا، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها، وأظهرت النتائج أن درجة تطبيق المدارس الحكومية في لواء ماركا لإجراءات السلامة العامة للصحة في ضوء جائحة كورونا من وجهة نظر المُعلمين كانت مرتفعة، وجاءت جميع المجالات بدرجة مرتفعة مرتبة تنازليا وجاءت على التوالي (الإجتماعي، النفسي، الصحي، الأخلاقي، المهني)، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية وفقاً لمتغير الخبرة العملية، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية وفقا لمتغير المؤهل العلمي للدراسات العليا، كما وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات أفراد عينة الدراسة وفقا لمتغير الجنس إلا في المجال النفسي لصالح الذكور. وفي ضوء النتائج قدم عدد من التوصيات كان أبرزها تعزيز نظم السلامة العامة في المدارس وتطويرها ومتابعتها للوصول لأفضل النتائج.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of implementation Of Public Health Safety Measurements By Public Schools In Marka District In Light Of The Coronavirus Pandemic from the Teachers point of view, and to identify the impact of each of the changes (gender, years of experience, academic qualification). Because of its suitability to the nature of the study and its objectives, the study sample in asimple random way consisted of (270) teachers of public schools in the Marqa district of education in Amman, for the academic year 2020/2021 AD, and to achive the goal of the aquestionnaire consisting of (49) study, items was developed, the first includes demographic information, while the second part inclouded five areas to the degree of implementation Of Public Health Safety Measurements By Public Schools In Marka District In Light Of The Coronavirus Pandemic from the Teachers point of view , and the validity and reliability of the tool was confirmed, and the results showed that the degree of implementation Of Public Health Safety Measurements By Public Schools In Marka District In Light Of The Coronavirus Pandemic from the Teachers point of view came at a high level ranked in descending order ( social, psychological, health, ethical, and professional), and the results also showed that there were no statistically significant differences according to the variable of practical experience, while the results showed the presence of statistically significant differences according to The results showed that there were no statistically significant differences, variable of practical experience, while the results showed the existence of statistically significant differences according to a variable of scientific qualification in favor of graduate studies, and the results also showed that there are no statistically significant differences for the estimates of the study sample individuals according to the gender variable except in the field. Psychological in favor of males. In light of the results, a number of recommendations were made, the most prominent of which was strengthening public safety systems in schools, developing them and following them up to reach the best results
رقم ISN
7622
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN