عنوان الإطروحه |
(( شعر المقلّين حتى نهاية العصر الأمويّ،دراسة أسلوبيّة ))
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-12-28 |
اسم الطالب |
ناصر احمد بركات بني يونس
|
المشرف |
احمد محمد مشرف حراحشه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
مهى عبدالقادر محمد المبيض |
منتهى طه القسيم الحراحشه |
ليلى توفيق العمري |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة العربية وآدابها |
الملخص بالعربية |
كانت عناية الباحثين مقصورة على كبار الشعراء . فحققت دواوينهم ونشرت اكثر من مره ، ولكن ثمة شعراء لم ينالوا ما نال سواهم من العناية ، وكان لفقدان دواوينهم وقلة المعلومات عنهم أثر كبير في هذا الأمر .
يعود هذا المصطلح إلى ان سلام الجمحي في كتابة طبقات فحول الشعراء وكان يعني به الشعراء الذين أجادوا في قصيدة واحدة مع أنّ لهم قصائد اخرى قليلة أو كثيرة . وعلى هذا المعيار جعل معلقة عنترة بن شداد (( واحدته )) لأنها نادرة بداية .
وهذه التسمية (( الشعراء المقلون )) هي الأجدر بهذا الأسم والتعريف وهم أصحاب دوواوين شعرية . طارت شهرة قصائدهم حتى احتلت مكانة مرموقة عند كل الأدباء . واستطاعت هذه القصائد أن تخلّد دون غيرها ، حتى وإنْ اشتهروا بقصيدة واحدةٍ في حين لم يستطع سواهم أنْ يخترقوا بدواوينهم الكبيرة حجاب زمنهم .
وكان المفضل الضبي رائداً في هذا المنحنى ، فالشاعر المجيد عنده لا يقاس بمقدار ما نظم من الشعر وإنما يقاس بمقدار الأصالة والإبداع والتصوير الشعري الرائع .
كلّ هذه الأمور اجتمعت في شعر الشعراء المقلين الذين استطاعوا أنْ تسمو قصائدهم درجةً عاليهً جعلتهم في مصّاف الفحول من الشعراء .
وعلى هذا الأساس تم توظيف المنهج الأسلوبي في هذه الدراسة فمن خلال هذا المنهج سيتم تحليل أشعار المقلين وفق مستوياتها الدلالية والايقاعية والبلاغية وبيان جمالية التكوين والنظم في هذه الاشعار.
وتم توزيع المادة على مقدمة واربعة فصول وخاتمة ومن خلال المقدمة تعرفنا إلى الأسلوبية ونشأتها وأهم أعلامها وصلتها بعلوم اللغة البلاغية .
جاء الفصل الاول تحت عنوان : الشعراء المقلون والتعريف بهم وبيئاتهم وأعدادهم عند كبار الأدباء والنقاد . وفي الفصل الثاني تعرفنا إلى معايير اختيارها من لاحيث الطول والشهرة والأغراض الشعرية التي نظموا فيها.
وجاء الفصل الثالث دراسة دلالية في الأسلوب ومدى الانزياح والتعالق الاستعاري وكذلك النسق الكنائي في قصائدهم .
وجاء الفصل الرابع والاخير دراسة أسلوبية في التراكيب النحوية والمستوى البلاغي والمستوى الصوتي وأسلوب الالتفات والتضمين في قصائدهم ، وتم اختيار قصائد الشعراء من العصر الجاهلي وعصر صدر الإسلام ومن العصر الأموي .
تشرفت بأن أشرف على رسالتي الاستاذ الدكتور أحمد مشرف الحراحشة وازاد الامر تشريفاً وبركة عندما ناقشتني في رسالتي هذه الاستاذة الدكتورة ليلى العمري والاستاذه الدكتورة منتهى الحراحشة وكذلك زادنا بركة وخيراً الدكتورة مها مبيضين . ومع خالص شكري وعرفاني للجميع
|
الملخص بالانجليزي |
The attention of researchers was limited to senior poets. I verified their collections and published them more than once, but there are poets who did not receive the attention they received, and the loss of their collections and the lack of information about them had a great impact on this matter.
This term is due to the fact that Salam Al-Jamahi wrote about the layers of poets, and he meant poets who excelled in one poem, although they had few or many other poems. And on this criterion, he made the mu?allaqa of Antarah ibn Shaddad ((one of them)) because it was rare to begin with.
This designation ((al-Maqlun poets)) is more appropriate for this name and definition, and they are the owners of poetic collections. The fame of their poems soared that they occupied a prominent position among all writers. These poems were able to immortalize without others, even if they were famous for one poem, while only them could penetrate the veil of their time with their great collections.
Al-Mufaddal Al-Dhabi was a pioneer in this direction, as the glorious poet for him is not measured by the amount of poetry he composed, but rather by the amount of originality, creativity and wonderful poetic imagery.
All these things came together in the poetry of the fried poets, who were able to raise their poems to a high degree, making them among the stallions of poets.
On this basis, the stylistic approach was employed in this study. Through this approach, Al-Muqalleen's poems will be analyzed according to their semantic, rhythmic, and rhetorical levels, and the aesthetic composition and systems in these poems will be clarified.
The article was distributed over an introduction, four chapters, and a conclusion. Through the introduction, we learned about stylistics, its origins, its most important signs, and its connection to rhetorical language sciences.
The first chapter came under the title: Al-Muqalun poets, introducing them, their environments, and their numbers among the great writers and critics. In the second chapter, we got acquainted with the criteria for choosing them in terms of length, fame, and the poetic purposes in which they were organized.
The third chapter came as a semantic study in the style, the extent of displacement, the metaphorical connection, as well as the metaphorical pattern in their poems.
The fourth and final chapter came as a stylistic study of the grammatical structures, the rhetorical level, the phonetic level, and the style of attention and inclusion in their poems.
I was honored to be followed by the supervision of my thesis, Professor Dr. Ahmed Musharraf Al-Harasheh, and the matter increased in honor and blessing when Dr. Laila Al-Omari and Professor Dr. Muntaha Al-Harasheh discussed this thesis with me, and Dr. Maha Mobaideen also added to us the blessing of goodness. With my sincere thanks and gratitude to all
|
رقم ISN |
7620 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|