عنوان الإطروحه
أثر الكتاب الناطق كوسيلة تعليمية في تصورات معلمات رياض الأطفال نحو التعليم المدمج
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-01-04
اسم الطالب
مرام محمد نهار الدويرى
المشرف
محمد خالد احمد الشرع
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
جهاد محمد سليمان املاوي
عطاالله محمود عواد الشطناوي
أحمد سعيفان
الكلية
كلية الامير الحسين بن عبدالله لتكنولوجيا المعلومات
القسم
تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التربية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر الكتاب الناطق كوسيلة تعليمية في تصورات معلمات رياض الاطفال نحو التعليم المدمج، وقياس أثرها باستخدام الاستبانة القبلية والبعدية، لدى تصورات المعلمات في محافظة الزرقاء الثانية_ الزرقاء، في المملكة الأردنية الهاشمية. استخدمت الباحثة المنهج المختلط الكمي- النوعي. وتكونت عينة الدراسة من (96) معلمة في مدارس كل من المناطق التابعة إلى محافظة الزرقاء الثانية (الأزرق، الحلابات، الظليل، ومخيم الأزرق). ولجمع البيانات تم التعديل على استبانة لقياس تصورات معلمات رياض الأطفال نحو التعليم المدمج باستخدام الكتاب الناطق، تكونت الاستبانة من ثلاثة مستويات رئيسية، ولقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر عدد سنوات الخبرة في جميع المحاور والدرجة الكلية للأداة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب درجات أفراد المجموعة في المقياسين القبلي والبعدي على مقياس الكتاب الناطق في تصورات معلمات رياض الأطفال وهذا يدل على فاعلية البرنامج، حيث بلغ حجم الأثر الكلي للمقياس (20.7)% للقياس البعدي ويعتبر ذلك أثر أقل من الوسط للمعالجة، وفي ضوء النتائج، أوصت الدراسة على نشر ثقافة التعليم الإلكتروني كأحد الاتجاهات الحديثة في تعليم أطفال الروضة، وضرورة عقد دورات تدريبية للمعلمات في رياض الأطفال وتدريبهن على مهارة إنتاج الكتب الإلكترونية التفاعلية لأطفال الروضة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to reveal the effect of blended learning using the spoken person on the perceptions of kindergarten teachers, and to measure its impact using the pre- and post-questionnaire, on the perceptions of female teachers in the second Zarqa Governorate - Zarqa, in the Hashemite Kingdom of Jordan. The researcher used the mixed quantitative-qualitative approach. The sample of the study consisted of (96) female teachers in the schools of each of the regions affiliated to the second Zarqa governorate (Azraq, Al-Hallabat, Al-Dhelil, and Al-Azraq camp). In order to collect data, the questionnaire of Al-Mikhlafi and Al-Muqdadi (2010) was modified after it was translated into Arabic to measure the perceptions of kindergarten teachers towards blended education using the speaker person. The questionnaire consisted of three main levels, and the results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) due to the effect of the number of years of experience in all axes and the total score of the tool, and the presence of statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) between the ranks of the group members in the pre and post measurements on the talking book scale in the perceptions of kindergarten teachers, and this indicates the effectiveness The program, where the size of the total effect of the scale was (20.7)% for the post-measurement, and this is considered a lesser effect than the mean for the treatment, and in view of the results, the study recommended the dissemination of e-learning culture as one of the recent trends in the education of kindergarten children, and the need to hold training courses for teachers in kindergarten and train them On the skill of producing interactive e-books for kindergarten children
رقم ISN
7612
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN