عنوان الإطروحه |
أثرخدمات ما بعد البيع في القدرة التنافسية في شركات الشحن في الأردن : دراسة حالة شركة ارامكس
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-07-31 |
اسم الطالب |
ينال نصر سالم غرايبة
|
المشرف |
بهجت عيد مفلح الجوازنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
زياد محمد علي الصمادي |
علي زكريا فرحان القرعان |
زكريا العزام |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على العناصر لخدمات ما بعد البيع التي تؤثر على القدرة التنافسية في شركة ارمكس. وتعتبر هذه الدراسة دراسة وصفيه,حيث اشتمل مجتمع الدراسة على (140) عميل وتكونت عينه الدراسة من (103)عميل لدراسة اثر المتغير المستقل الخدمات ما بعد البيع (للتخليص الجمركي, الخدمات اللوجستية والتخزين, خدمه الدفع عند الاستلام, خدمه التوزيع الداخلية) على المتغير التابع القدرة التنافسية (السرعة, المرونة و الدقة). وتوصلت هذه الدراسة إلى النتائج التالية:-
1. أن هناك اثر ذو دلاله احصائيه بين خدمات ما بعد البيع و القدرة التنافسية بشكل ايجابي.
2. كما تبين أن خدمه التخليص الجمركي وخدمه التوزيع الداخلي والخدمات اللوجستيه والتخزين تؤثر على القدرة التنافسية بشكل ايجابي و على الرغم من ذلك إن خدمه الدفع عند الاستلام غير دال احصائيا وغير مؤثر على القدرة التنافسية
تساعد هذه الدراسة متخذي القرار في قطاع الشحن والنقل لتبني تحسين القدرة التنافسية عن طريق زيادة الاهتمام بخدمات ما بعد البيع والتعرف على العناصر لهذه الخدمات لما لها من اثر واضح على ذلك
|
الملخص بالانجليزي |
In view of the importance of the transport and storage sector in terms of its importance as a major artery in the progress and growth of the country, we must refer to it and apply methods and methods of growth and development because of its great importance to companies and institutions in all its forms and types in various fields, whether commercial, industrial or Service or even healthy. However, there is a lack of competitiveness due to the after-sales services. Therefore, this study aims to identify the elements of after sales services that contribute to improving the competitiveness.
This study is a quantitative study. The study population consisted of (140) clients. The study sample consisted of (103) clients to study the effect of the independent variable on the dependent variable and its components.
This study found the following results
1. There is a statistically significant effect between after sales services and positive competitiveness.
2. It has also been shown that its customs clearance services and its internal distribution services, logistics services and storage affect the competitiveness positively. However, its payment service upon receipt is not statistically significant and does not affect competitiveness.
This study helps decision-makers in the shipping and transport sector to adopt improved competitiveness by increasing interest in after sales services and identifying the elements of these services because of their obvious impact on this
|
رقم ISN |
761 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|