عنوان الإطروحه
Visual Semiotics in Foreign Language Learning and Teaching : A Case Study of Using Images in The English Language Textbooks at Jordanian Public Schools
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-05-02
اسم الطالب
ايمان احمود كامل الشرع
المشرف
ناصر نايف عوض البزور
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد خيرالله عمر الشريف
باسيل علي صالح البزور
فواز عبد الحق
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغه الانجليزيه/اللغويات
الملخص بالعربية
تلعب الصور المرئية دوراً مهماً في عملية تعلّم واكتساب اللغات. يعتبر التحليل السيميائي، والذي أصبح أداة فعالة لدراسة أنواع مختلفة من النصوص، أحد الأدوات التي تساعد على تعلّم واكتساب اللغات. تهدف هذه الدراسة إلى تحليل عينة من الصور المرئية المستخدمة في كتب تعلّم اللغة الإنجليزية من وجهة نظر سيميائية. تحاول هذه الدراسة كشف وظائف الصورة المرئية في عملية تعلّم اللغة الإنجليزية من خلال دراسة الفرضيات السيميائية المركزية مثل: النموذج الثلاثي للعلامة، أنواع العلامة، ومستويات الدلالة. إضافةً إلى ذلك، تحاول هذه الدراسة إيجاد معايير الملائمة التي يجب توافرها في الصورة المرئية والتي تجعلها أداة فعالة في كتب تعلّم اللغة الإنجليزية من خلال دراسة فرضيات دلالة المعنى، السيميائية الوظيفية السستيمية، ومعاييرالنص. كما وتهدف هذه الدراسة إلى إيجاد كيفية تأثير الخلفية الاجتماعية والثقافية في فهم معنى العلامة. لتحقيق هذه الأهداف، تم اختيار عينة مكونة من اثنى عشر درساً تم جمعها من كتب تعلّم اللغة الإنجليزية للصفوف الثالث، الرابع، والخامس. وقد استند اختيار البيانات على الملاحظة والتجربة الفعلية للباحث في مجال تدريس اللغة الإنجليزية. وبعد الدراسة توصل الباحث إلى النتائج التالية: التأكيد على فاعلية التحليل السيميائي في دراسة الصور المرئية، إثبات وجود مستويين لمعنى العلامة في الصور المرئية: المعنى الحرفي والمعنى الدلالي، إثبات كيفية إمكانية دراسة الصور المرئية بطرق مشابهة لمكونات اللغة الأخرى. إضافةً إلى ذلك، كشفت الدراسة أن فهم معنى معين مقيد بشروط معينة متمثلة بمعاييرالنص. من جانب آخر، توصي هذه الدراسة برفع وعي المدرّسين لتوجيه الطلاب لدراسة المعنى الإيحائي للعلامة. كما وتوصي بتطبيق معايير الملائمة على الصور المرئية المستخدمة في مجالات أخرى من خلال دراسات سيميائية. وأخيراً، توصي الدراسة بالتأكيد على دراسة الصور المرئية بطرق مشابهة لمكونات اللغة الأخرى باختبار فرضيات سيميائية أخرى.
الملخص بالانجليزي
Visual images play an important role in language learning and acquiring process. One of the tools that helps learners acquire the languages is the use of semiotic analysis which has become an effective tool for interpreting different types of texts. The aim of this study is to analyze a sample of the visual images used in English language school textbooks from a semiotic point of view. This study aims at finding out the functions of visual images in English language learning process through examining the central semiotic assumptions: triadic model, types of sign, and levels of signification. In addition, it aims at finding out the standards of appropriateness that visual images must meet to be an effective tool through examining the assumptions of connotative meaning, systemic functional semiotics, and standards of textuality. Furthermore, this study aims at revealing how the cultural and social backgrounds affect the understanding of the sign meanings. To achieve the study objectives, twelve lessons were selected from third, forth, and fifth grades? textbooks. Collecting data method is based on the real observation and the factual experience of the researcher as a teacher in the field. This study has revealed that semiotic analysis is considered as an effective tool to approach visual images. Also, it has explored how the signs in visual images convey two levels of meaning: the literal meaning and the deep meaning. In addition, this study has proved that visual images can be treated in a way similar to other language components such as verbal and written language. Moreover, it has revealed that understanding a certain meaning is restricted to certain conditions such as the standards of textuality. On the other hand, this study is recommended to raise the teachers' awareness to direct students' attention to think about the second level of sign meaning, it is recommended to examine the appropriateness of the visual images used in any field, and it is recommended to emphasize that visual images can be treated in different assumptions within a semiotic framework
رقم ISN
76
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN