عنوان الإطروحه
أثر استخدام نموذج أبعاد التعلم لمارزانو في التحصيل وتنمية التوجه نحو التعلم لدى طالبات الصف السابع الاساسي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-12-18
اسم الطالب
دينا عوده احمد الصغير
المشرف
عبدالسلام موسى سعيد عديلي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي مقبل السلامه العليمات
كوثر عبود موسى الحراحشه
علي عبد الهادي العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/العلوم
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى أثر استخدام نموذج أبعاد التعلم لمارزانو في التحصيل وتنمية التوجه نحو التعلم في مادة العلوم لدى طالبات الصف السابع الاساسي، ولتحقيق أغراض الدراسة استخدمت الباحثة المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة الدراسة. بلغ مجموع أفراد الدراسة (59) طالبة تم توزيعهن في مجموعتين (تجريبية بلغ عدد أفرادها 30 طالبة، درست وحدة تعليمية في مادة العلوم وفق نموذج التعلم لمارزانو، وضابطة بلغ عدد أفرادها 29 طالبة، درست الوحدة نفسها في مادة العلوم وفق الطريقة الاعتيادية). وقد تم تطوير اختبار تحصيلي في مادة العلوم تكون من (20) فقرة ذات الاختيار المتعدد، ومقياس لقياس التوجه نحو تعلم العلوم تكوَّن من (20) فقرة، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات الصف السابع الاساسي على الاختبار التحصيلي في مادة العلوم لصالح المجموعة التجريبية والتي تم تدريسها وفق نموذج التعلم لمارزانو، كذلك تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات الصف السابع الاساسي على مقياس التوجه نحو تعلم العلوم، لصالح المجموعة التجريبية والتي تم تدريسها وفق نموذج التعلم لمارزانو. وفي ضوء نتائج الدراسة فقد أوصت معلمي العلوم باستخدام نموذج أبعاد التعلم لمارزانوا في تدريسهم .
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the effect of using Marzano's model in achievement and developing an orientation towards learning in science among seventh-grade female students. To achieve the purposes of the study, the study used the experimental approach because it is appropriate to the nature of the study. The subjects of the study consisted of (59) students who were distributed into two groups (experimental, the number of which was 30 students, who studied An educational unit in the subject of science according to Marzano?s learning model, and a control group of 29 students studied the same unit in the subject of science according to the usual method). An achievement test in science was developed, consisting of (20) multiple-choice items, and a scale for measuring motivation towards learning science, consisting of (20) items, and their validity and reliability were verified. The results showed that there was statistically significant difference between the mean scores of seventh grade female students on the achievement test in science subject in favor of the experimental group, which was taught according to Marzano's learning model. Science, in favor of the experimental group, which was taught according to Marzano's learning model. Through the results of the study, the researcher recommended the need to employ the Marzano model in teaching science at a broader level for students of other stages. Because of its impact on improving academic achievement, in addition to the inclusion of educational pamphlets and magazines that include different teaching models such as Marzano?s Dimension of Learning model and distributing them to teachers in order to educate first, and try to use them second
رقم ISN
7569
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN