عنوان الإطروحه
أثر استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل على جودة التعليم من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-01-04
اسم الطالب
حسن محمد عبد الفتاح ابو شعيرة
المشرف
محمد خالد احمد الشرع
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
جهاد محمد سليمان املاوي
بدر مثقال سعود الفواز
عماد محمود السخني
الكلية
كلية الامير الحسين بن عبدالله لتكنولوجيا المعلومات
القسم
تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التربية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الكشف عن أثر استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل على جودة التعليم من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت، حيث استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع طلبة جامعة آل البيت اخذ منهم عينة قصدية بلغت (2775) للعام الدراسي 2022/2023، استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لعبارات أبعاد الاستبانة لاستخراج الإحصاءات الوصفية لإجابات أفراد العينة على الاستبانة ، وأظهرت نتائج الدراسة إيجابيات استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت بدرجة مرتفعة. وإن مستوى جودة التعليم كانت بدرجة مرتفعة. وجاءت سلبيات استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل بدرجة مرتفعة؛ كما أظهرت النتائج وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإيجابيات استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل في جودة التعليم. ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لسلبيات استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل في جودة التعليم. كما اوجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة على البعد (سلبيات استخدام منصة إدارة التعليم الإلكتروني مودل) تبعاً لمتغير السنة الدراسية، وكانت الفروق لصالح (أولى-ثانية)،وبناءً على النتائج الدراسة أوصى الباحث بعدد من التوصيات كان من أهمها: عقد الدورات والورش النوعية بهدف تمكين الطلبة من مهارات التعامل مع المنصة الالكترونية واستحداث مادة التعليم الالكتروني تعطى للطلبة في الفصل الاول كمتطلب جامعي رئيس. الاسترشاد بتجارب الدول المتقدمة تكنولوجيا التي طبقت هذا النوع من التعلم والتعاون معها للإفادة منها.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to reveal the impact of using the Moodle e-learning management platform on the quality of education from the point of view of Al al-Bayt University students, where the study used the descriptive analytical approach, and the study population consisted of all Al al-Bayt University students from whom an intentional sample of (2775) was taken for the academic year 2022/2023, the questionnaire was used as a tool for data collection, the arithmetic averages and standard deviations of the questionnaire dimension phrases were extracted to extract descriptive statistics for the responses of the sample members to the questionnaire, and the results of the study showed the advantages of using the management platform E-learning is a model from the point of view of Al al-Bayt University students to a high degree. The quality of education was high. The disadvantages of using the Moodle e-learning management platform were high .The results also showed a statistically significant effect of the advantages of using the Moodle e-learning management platform on the quality of education. And the existence of a statistically significant impact of the disadvantages of using the Moodle e-learning management platform on the quality of education. It also found statistically significant differences between the averages of the scores of the sample members on the distance (the disadvantages of using the Moodle e-learning management platform) according to the variable of the school year, and the differences were in favor of (first-second), and based on the results of the study, the researcher recommended a number of recommendations, the most important of which were:Holding qualitative courses and workshops with the aim of enabling students to deal with the electronic platformThe introduction of e-learning is given to students in the first semester as a major university requirement.Guided by the experiences of technologically advanced countries that have applied this type of learning and cooperation with them to benefit from them
رقم ISN
7530
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN