عنوان الإطروحه
مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية في المرحلة الأساسية الدنيا في الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-12-14
اسم الطالب
اسيل عبد الله غازي الحواري
المشرف
فراس محمود مصطفى السليتي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
اديب ذياب سلامه حمادنه
قاسم نواف فنخير البري
طه علي الدليمي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة العربية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدّراسة إلى معرفة مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية في المرحلة الأساسية الدنيا في الأردن، وتكونت عينة الدّراسة من (83) معلماً ومعلمة من معلمي مدارس المرحلة الأساسية الدنيا التابعة لمديرية تربية وتعليم الزرقاءالثانية. ولتحقيق أهداف الدّراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت الباحثة بطاقة ملاحظة تكونت من(46) فقرة موزّعة على ثلاثة مجالات وهي: الصياغة الشفوية، وطرح الأسئلة الصفية الشفوية، وتلقي إجابة الأسئلة الصفية الشفوية. وأظهرت نتائج الدّراسة أن المتوسط الحسابي العام لممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية بلغ (3.474) بأهمية وبدرجة متوسطة، وجاءت جميع أبعاد مقياس ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية بأهمية وبدرجة متوسطة أيضًا، وأظهرت النتائج أيضًا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) في ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية تبعاً لمتغير(الجنس)، ولصالح الإناث، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) في ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية عامةً تبعاً لمتغير(سنوات الخبرة). وفي ضوء نتائج الدّراسة أوصت الباحثة بإجراء دراسات مماثلة للدّراسة الحالية على مراحل تعليمية أخرى.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the extent to which Arabic language teachers practice The skills of asking oral classroom questions in basic classes in Jordan. The study sample of 83 male and female teachers of basic classes belonging to the Directorate of Education of Zarqa?a ||. And to achieve the objectives of the study, the researcher followed the descriptive survey approach. The researcher used the observation card, which consisted of 64 paragraphs distributed in three areas: This study aimed to identify the extent to which Arabic language teachers practice The skills of asking oral classroom questions in basic classes in Jordan. The study sample of 83 male and female teachers of basic classes belonging to the Directorate of Education of Zarqa?a ||. And to achieve the objectives of the study, the researcher followed the descriptive survey approach. The researcher used the observation card, which consisted of 64 paragraphs distributed in three areas: Oral drafting, asking oral classroom questions, and receiving answers to oral classroom questions. The results of the study showed that the general arithmetic average of Arabic language teachers? practice of classroom question asking skills was 3.474 with medium relative importance. And all dimensions of the scale of Arabic language teacher?s? practice of classroom question skills were of medium relative importance as well. The results also showed that there were statistically significant differences at the level of significance (?= 0.05) in the practice of Arabic language teachers of classroom question asking skills according to the variable (gender), and in favour of females. Also, there were no statistically significant differences at the level of significance (?=0.05) in the practice of Arabic language teachers of classroom question skills in general according to the variable (years of experience). In the light of the results of the study, the researcher recommended conducting similar studies to the current study on other educational stages
رقم ISN
7527
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN