عنوان الإطروحه
القيادة الراعية لدى مديري مدارس البادية الشمالية الشرقية وعلاقتها بالنزاهة التنظيمية لديهم من وجهة نظر المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-01-10
اسم الطالب
صالحه محمد نمر الغوانم
المشرف
تيسير محمد احمد الخوالده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بيان ظاهر دوشان الماضي
ميسون طلاع محمود الزعبي
حازم علي بدارنة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس البادية الشمالية الشرقية للقيادة الراعية وعلاقتها النزاهة التنظيمية لديهم من وجهة نظر المعلمين. وقد استخدم المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، تكونت عينة الدراسة من (381) معلماً ومعلمة. تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وقد تم استخدام الاستبانة لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى: أن درجة ممارسة مديري المدارس لمجالات القيادة الراعية من وجهة نظر المعلمين جاء مرتفعاً، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (?=(0.05 بين المتوسطات الحسابية لدرجة ممارسة مديري المدارس لمجالات القيادة الراعية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس في جميع مجالات القيادة الراعية باستثناء الجوانب النفسية ولصالح الذكور، في حين تبين وجود فروق تعزى لمتغير سنوات الخبرة في جميع مجالات القيادة الراعية باستثناء مجال الجوانب النفسية، وجاءت الفروق لصالح الخبرة المتوسطة (5- اقل من 10 سنوات). كما دلت النتائج أن درجة ممارسة مديري المدارس لمجالات النزاهة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين جاء مرتفعاً. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (?=(0.05 بين المتوسطات الحسابية لدرجة ممارسة مديري المدارس لمجالات النزاهة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس في جميع مجالات النزاهة التنظيمية ولصالح الذكور. في حين تبين عدم وجود فروق تعزى لمتغير سنوات الخبرة في جميع مجالات النزاهة التنظيمية. وبينت النتائج وجود علاقة ايجابية دالة إحصائياً بين درجة ممارسة القيادة الراعية ودرجة ممارسة النزاهة التنظيمية. وبناء على هذه النتائج تم اقتراح مجموعة من التوصيات أهمها الاستمرارية في دعم وتعزيز القيادة الراعية في مديريات التربية والتعليم بمشاركة معلمي ومديري المدارس والقائمين على التنفيذ، والاستمرارية في وضع الضوابط التي تكفل فاعليتها لتحقيق الأهداف المرجوة منها، وتعميم ممارسة القيادة الراعية على بقية مدارس المملكة الأردنية الهاشمية.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practice of the principals of the schools of the Northeastern Badia of Caring Leadership and its relationship to organizational integrity from teachers' point of view. The descriptive, correlational survey method was used, as the study sample consisted of (381) male and female teachers. They were selected using the random sampling method. The questionnaire tool was used to collect data, and the study found: The degree of school principals? practice of caring leadership areas from the teachers? point of view was high, and the results indicated that there were no statistically significant differences in the significance level (? = (0.05) between the means of the degree of principals? practice. Schools for areas of caring leadership from the point of view of teachers are attributed to the gender variable in all areas of caring leadership except for the psychological aspects and in favor of males, while it was found that there are differences due to the variable of years of experience in all areas of caring leadership except for the field of psychological aspects, and the differences came in favor of medium experience (5- less from 10 years). The results also indicated that the degree of practice of school principals in the areas of organizational integrity from teachers' point of view was high. The results also indicated that there were statistically significant differences in the level of significance (? = (0.05) between the means of the degree of school principals practicing the areas of organizational integrity from teachers' point of view due to the gender variable in all areas of organizational integrity and in favor of males. While it was found that there were no differences due to the variable of years' experience in all areas of organizational integrity. The results showed that there were statistically significant positive relationship between the degree of practicing caring leadership and the degree of practicing organizational integrity. Based on these results, a set of recommendations was proposed, the most important of which is the continuity in supporting and strengthening the caring leadership in the directorates of education with the participation of teachers and school principals and those in charge of implementation, and the continuity in setting controls that ensures its effectiveness to achieve the desired goals, and generalizing the practice of caring leadership to the rest of the schools of the Hashemite Kingdom of Jordan
رقم ISN
7519
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN