عنوان الإطروحه
The Effect of Using British Council BBC Learning English Application on the Tenth Grade EFL Students' Listening and Speaking Skills and their Attitudes toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2023-03-12
اسم الطالب
حسن صيتان حسن خشان
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
كفاح ركان كريم القاضي
احمد موسى علي بطاينه
نضال بني هاني
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
يهدف البحث الحالي إلى استقصاء اثر استخدام تطبيق بي بي سي في تعلم اللغة الإنجليزية على تطوير مهارات الاستماع والتحدث لجميع الطلاب في الصف العاشر واتجاهاتهم نحوه. تكون افراد الدراسة من 46 طالباً من طلاب الصف العاشر يدرسون في مدرسة المشارع الثانوية للبنين بمديرية تعليم الاغوار الشمالية. تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين. المجموعة الأولى هي تجريبية حيث تم تدريسها باستخدام طريقة التدريس تطبيق بي بي سي تعلم الانجليزية والمجموعة الأخرى كانت المجموعة الضابطة التي تم تدريسها بالطريقة العادية في ظل بيئة تعليمية عادية ، كل منها تكونت من 23 طالبًا. كان تصميم الدراسة شبه تجريبي ، وطبق الباحث على المجموعتين اختبارقبلي وبعدي لمهارتي الاستماع والتحدث ، كما طبقت أداة الاستبيان على المجموعة التجريبية. بعد إجراء التحليل الإحصائي ، كشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى ?= 0.05 بين متوسطات المجموعتين في الاختبار البعدي لمهارتي الاستماع والتحدث لصالح المجموعة التجريبية. كشفت النتائج أيضًا أن إجابات معظم الطلاب كانت "موافق بشدة" و "موافق". هذا يشير إلى أن استخدام طريقة التدريس تطبيق بي بي سي تعلم الانجليزية كان له تأثير إيجابي على اتجاه الطلبة. وعليه أوصى الباحث بدمج تطبيق بي بي سي تعلم اللغة الإنجليزية في تدريس مهارات الاستماع والتحدث لتعلم اللغة لما له من تأثير في تنمية مهارات الاستماع والتحدث لدى الطلاب.
الملخص بالانجليزي
The current search aimed to investigate the effect of using BBC Learning English Application on developing 10th grade students' listening and speaking skills and their attitudes toward it. The participants of the study consisted of 46 students from the 10th grade students studying at Al-Mashari Secondary School for Boys at the Northern Valley Directorate of Education. The students were already divided into two sections. The first was assigned as the experimental group that was subjected to using BBC Learning English Application and the other group was the control one which was taught using the regular instructional method. Each group consisted of 23 students. The quasi-experimental design including pre-post-test was used in the study, and the questionnaire was also applied to the experimental group. Statistical treatment was carried out. The findings revealed that there were statistically differences at ?= 0.05 between the means of both groups on the students' listening and speaking post-test in favor of the experimental group. The findings also revealed that most students' responses were "strongly agree" and "agree". This indicated that using BBC Learning English Application had positive impact on students' attitude. Accordingly, the researcher recommended integrating BBC Learning English Application in teaching listening and speaking skills to learn the language because of its effect on developing students' listening and speaking skills
رقم ISN
7499
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN