عنوان الإطروحه |
أثر إدارة المواهب على الإبداع التنظيمي في شركات الاتصالات الأردنية
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2021-11-08 |
اسم الطالب |
سليم سميح سليم الخالدي
|
المشرف |
علي زكريا فرحان القرعان |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
هايل فلاح مقداد السرحان |
نورس منهل النصيرات |
|
الكلية |
كلية الاعمال |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى أثر إدارة المواهب بأبعادها (جذب المواهب ، تعليم وتطوير المواهب ، تدريب المواهب ، الحِفاظ على المواهب ) على الإبداع التنظيمي بأبعاده ( الإبداع في الخِدمة ، الإبداع في العملية ، الإبداع الإداري) .
بحيث تم تطويرأنموذج الدراسة من خلال الرجوع لعدة دراسات سابقة تناولت أبعاد الدراسة . ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على إستخدام المنهج الوصفي التحليلي ، وتكون مجتمع الدراسة من العاملين في الإدارة العليا والمتوسطة في شركات الاتصالات الأردنية (أمنية ، زين ، أورانج ) تم أختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة .
وتكون مجتمع الدراسة من 370 موظف موزعين على ثلاث شركات تمثل قطاع الاتصالات في الأردن. تم توزيع إستبانة ألكترونية عبر (Google Forms) وتم مشاركتها من مدراء المواهب لدى شركات الاتصالات الأردنية ،وتم تحصيل 257 إستجابة صالحة للتحليل الإحصائي . وبعد إجراء التحليل الإحصائي لعينة الدراسة وتطبيق معادلات الارتباط المتعددة، توصلت الدراسة الى عدة نتائج عدة تلخصت بوجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة المواهب على الإبداع التنظيمي في شركات الاتصالات الاردنية عند مستوى الدلالة a ? 0.05.
ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة المواهب على الإبداع في الخدمة في شركات الاتصالات الاردنية عند مستوى الدلالة a ? 0.05.
ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة المواهب على الإبداع في العملية في شركات الاتصالات الاردنية عند مستوى الدلالة a ? 0.05.
ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة المواهب على الإبداع الإداري في شركات الاتصالات الاردنية عند مستوى الدلالة a ? 0.05.
وأوصت الدراسة جملة من التوصيات أبرزها الاهتمام بإدارة المواهب كونها تمثل المحرك الأول لجميع أنشطة العمل .ويعتبر العنصر الأهم في المنظمات . بحيث أن إستقطاب الموهوبين وتنميتهم والمحافظة عليهم له أثر كبير في تعزيز إستراتيجيات المنظمات ورفع جودة خدماتها وعملياتها وتمايزها . بالاضافة إلى تأثيرها في الخطط والقرارات الإدارية المستقبلية ومرونتها .
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the impact of talent management in its dimensions (attracting talents, teaching and developing talents, training talents, preserving talents) on Organizational Innovation in its dimensions (Innovation in service, Innovation in the process, and administrative Innovation).
So that the study model was developed by referring to several previous studies that dealt with the dimensions of the study. In order to achieve the objectives of the study, it was relied on using the descriptive analytical approach, and the study population consisted of workers in the upper and middle management in the Jordanian telecommunications companies (Umniah, Zain, Orange) who were chosen in a simple random way.
The study population consisted of 370 employees distributed over three companies representing the telecommunications sector in Jordan. An electronic questionnaire was distributed via (Google Forms) and shared by talent managers at Jordanian telecommunications companies, and 257 responses were valid for statistical analysis. After conducting a statistical analysis of the study sample and applying multiple correlation equations, the study reached several results that were summarized in the presence of a statistically significant effect of talent management on Organizational Innovation in Jordanian Telecommunications companies at the significance level a ? 0.05.
And there is a statistically significant effect of talent management on Innovation in service in Jordanian Telecommunications companies at the significance level a ? 0.05.
And there is a statistically significant effect of talent management on Innovation in the process in Jordanian Telecommunications companies at the significance level a ? 0.05.
And there is a statistically significant effect of talent management on administrative Innovation in Jordanian telecommunications companies at the significance level a ? 0.05.
The study recommended a number of recommendations, most notably attention to talent management, as it represents the first driver of all work activities. It is considered the most important element in organizations. So that attracting, developing and retaining talented people has a significant impact on strengthening organizations' strategies and raising the quality of their services, operations, and differentiation. In addition to its impact on future plans and administrative decisions and its flexibility
|
رقم ISN |
7495 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|