عنوان الإطروحه
المنهج العقدي عند عبد الكريم الخطيب (1406ه) في كتابه التفسير القرآني للقرآن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-08-26
اسم الطالب
صهيب رستم موسى الخطيب
المشرف
محمد عبدالحميد الخطيب
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد محمود محمد بني الدومي
جهاد محمد نصيرات
الكلية
كلية الشريعة
القسم
أصول الدين
الملخص بالعربية
تناولت هذه الدراسة موضوعا مهما في علم التفسير والعقيدة، وحاولت الإجابة عن التساؤل الآتي: ما هي آراء المفسر عبد الكريم الخطيب في كتابه ( التفسير القرآني للقرآن ) والمضامين العقدية مقارنةً بالمشهور عند أهل السنة والجماعة ؟ أجابت الدراسة عن التساؤل السابق من خلال الدراسة المعنونة ب( المنهج العقدي عند عبد الكريم الخطيب في كتابه ( التفسير القرآني للقرآن )) والتي قسمت إلى تمهيد وثلاثة فصول وخاتمة، تناولت الدراسة بدايةً في التمهيد تعريف مصطلحات البحث بدءا من المنهج، والعقيدة، ثم توحيد الربوبية، ثم توحيد الألوهية ، والنبوة، والنبي، والرسول، وانتهاءً إلى التعريف بالمفسر عبد الكريم الخطيب، والتعريف "بالتفسير القرآني للقرآن"، تمهيدا لموضوع الدراسة. أجاب الفصل الأول عن آراء عبد الكريم الخطيب في الإلهيات، بدءا من رأيه في توحيد الربوبية وأدلتها والذي وافق فيه رأي الجمهور من أهل السنة والجماعة، وانتقالا إلى رأي الخطيب في توحيد الألوهية ومنهجه في إثبات توحيد الألوهية الذي وافق به أيضا رأي الجمهور من أهل السنة والجماعة، وانتهاءً إلى توحيد الأسماء والصفات والذي اتخذ به رأيا مخالفا لرأي الجمهور من أهل السنة والجماعة، وتمثل رأيه المخالف في الاستواء والعلو ورؤية الله. أجاب الفصل الثاني عن رأي الخطيب في النبوات والذي عرض فيه موافقته لتفاضل الأنبياء وعصمتهم من الله تعالى، وهذا الأمر وافق فيه أهل السنة والجماعة، وعرض أيضا رأيه في القضايا المتعلقة بالنبوات، والذي جمع من خلاله أسلوبا مميزا في تقرير المكانة الأساسية لهم من عرض الحكمة من بعثهم، ووظيفتهم في نشر الدعوة والتبليغ لرسالة الله في الأرض. وأجاب الفصل الثالث عن منهج الخطيب في السمعيات وما يتعلق بأمور الغيب و الإيمان بوجود الملائكة والجن والذي اتخذ فيه رأيا مخالفا تمثل في كون إبليس من الملائكة ثم نزل إلى عالم الجن ثم أصبح شيطان، وهذا الرأي تفرد به - رحمه الله- عن غيره من العلماء، أما الإيمان بأشراط الساعة والذي تمثل في خروج الدابة والدخان وغيرها الذي خالف به عن رأي الجمهور، متخذا رأيا صنعه لنفسه متأثرا بالأمورالعقلية التي تقول أن أهوال الآخرة تتمركز في تغير النظرة، وليس بتغير الأمكنة والخروج إلى السماوات. مما تقدم نجد أن الدراسة حاولت الإجابة عن بعض آراء عبدالكريم الخطيب في كتابه، والتي تمثلت في جمع مخالفة الخطيب رحمه الله لرأي الجمهور وموافقته لها، ومعرفة المضامين العقدية عنده مقارنةً بالمشهور عند أهل السنة الجماعة.
الملخص بالانجليزي
This study dealt with an important topic in the science of interpretation and belief, and tried to answer the following question: What are the opinions of the interpreter Abdul Karim al-Khatib in his book (The Qur?anic Interpretation of the Qur?an) and the doctrinal contents compared to the well-known among Sunnis and the group? The study answered the previous question through the study entitled (The Doctrinal Approach of Abd al-Karim al-Khatib in his book (The Qur?anic Interpretation of the Qur?an)), which was divided into a preface, three chapters and a conclusion , then the unification of divinity, prophecy, the prophet, and the messenger, and finally to the definition of the interpreter Abdul Karim Al-Khatib, and the definition of "the Qur'anic interpretation of the Qur'an", in preparation for the subject of the study. The first chapter answered the views of Abd al-Karim al-Khatib in theology, starting with his opinion on the unification of divinity and its evidence, in which he agreed with the opinion of the majority of Ahl al-Sunnah wal-Jamaa?ah, and moving to al-Khatib?s opinion on the unification of divinity and his approach to proving the unification of divinity, which also agreed with the opinion of the majority of Ahl al-Sunnah wal-Jama?ah. And ending with the Unification of the Names and Attributes, in which he took an opinion contrary to the opinion of the majority of Ahl al-Sunnah wal-Jamaa?ah, and represented his dissenting opinion in the level of elevation and the vision of God. The second chapter answered the Khatib?s opinion on the prophecies, in which he presented his approval of the superiority of the prophets and their infallibility from God Almighty, and this matter agreed with Ahl al-Sunnah wal-Jama?ah. He sent them, and their job was to spread the call and convey the message of God on earth. And the third chapter answered about al-Khatib?s approach to audiovisual matters and what is related to matters of the unseen and belief in the existence of angels and jinn, in which he took a contrary opinion represented in the fact that Iblis was one of the angels, then descended to the world of the jinn and then became a demon, and this opinion is unique to him - may God have mercy on him - from other scholars. As for Belief in the portents of the Hour, which is represented in the exit of the beast, smoke, and other things, in which he differed from the opinion of the public, taking an opinion he made for himself, influenced by mental matters that say that the horrors of the Hereafter are centered in changing the outlook, not in changing places and going out to the heavens. From the foregoing, we find that the study attempted to answer some of the opinions of Abdul Karim Al-Khatib in his book, which consisted in collecting Al-Khatib?s disagreement, may God have mercy on him, with the opinion of the public and his approval of it, and knowing the creedal contents of him compared to the well-known among the Su
رقم ISN
7480
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN