عنوان الإطروحه
قواعد المقاصد عند العز بن عبد السلام : (دراسةً وتحليلاً)
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-01-16
اسم الطالب
فاطمه سعود حمود السميران
المشرف
احمد ياسين القراله
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
حارث محمد سلامه العيسى
محمد عليان العمري
ياسر محمد طورشاني
الكلية
كلية الشريعة
القسم
الفلسفة في الفقه وأصوله
الملخص بالعربية
تهدف الدراسة إلى تحديد القواعد المقاصدية عند العز بن عبد السلام في كتابه (القواعد الكبرى)، وبيان أهمية القاعدة المقاصدية وحجيتها في التشريع الإسلامي، وبيان طرق الموازنة والترجيح بين المصالح والمفاسد، وبيان رأي الأصوليين من القواعد المقاصدية عند الإمام العز، وذلك باتباع المنهج العلمي في البحث القائم على الاستقراء بتحديد القواعد المقاصدية في كتاب (قواعد الأحكام) بشكل مستقل، واستقراء رأي الأصوليين وموقفهم من القاعدة المقاصدية، وتحليل المعلومات، وبيان مفردات ومعنى القاعدة، وتصنيفها تحت الموضوعات التي تختص بها، وبيان رأي الأصوليين من القاعدة، ويمكن تلخيص نتائج الدراسة بالنقاط الآتية: 1. ميّز الإمام العز بن عبد السلام بين الوسائل والمقاصد، وفسّر أنواع ودرجات المصالح والمفاسد وإدراجه الزمن كعامل أساسي في إدراك الثابت والمتغير في مصالح ومقاصد الأحكام الشرعية. 2. إن القاعدة المقاصدية قضية كلية وحجة شرعية باستقراء النصوص من الكتاب والسنة، وإثبات أن المصالح الشرعية أصل من أصول الشريعة. 3. إن الفرق بين القاعدة المقاصدية وغيرها من القواعد الفقهية والأصولية، فالقاعدة المقاصدية هي الغاية والهدف من تشريع الأحكام، وتتقدم على القاعدة الفقهية لأنها يستند إليها في الاستدلال، لأن المعنى العام كالنص العام، وأما القاعدة الأصولية فهي تدور حول منهج استنباط الأحكام، ولكن القاعدة المقاصدية ركن في عملية الاستنباط لتبين الحكمة والغاية من التشريع ومستمدة من جزئيات الشريعة وكلياتها. 4. القاعدة المقاصدية تضبط علم المقاصد، وتسهل مهمة المجتهد باستنباط الأحكام الشرعية في القضايا المستجدة. 5. إن الإمام العز بن عبد السلام كان من أوائل العلماء الذي له الأثر الكبير في إظهار علم المقاصد من خلال ضبطه بالقواعد، وربط الأحكام الشرعية بأصولها ومقاصدها. 6. ضبط الموازنة والترجيح بين المصالح والمفاسد بمعايير وضوابط لتسهيل مهمة المجتهد. 7.ربط الإمام العز بن عبد السلام وجود الشروط والأركان أو طبيعتها بالتصرفات الشرعية بالمقاصد من هذه التصرفات ولم يكن هذا عند غيره من العلماء.
الملخص بالانجليزي
The study aims to identify the intentional rules according to Al-Izz bin Abdul Salam in his book (The Great Rules), and to clarify the importance and authority of the intentional rule in Islamic legislation, and to explain the methods of balancing and weighing between benefits and evils, and to clarify the opinion of the fundamentalists from the intentional rules of Imam Al-Ezz, by following the scientific method in The research is based on induction by independently defining the intentional rules in the book (rules of judgments), extrapolating the opinion of the fundamentalists and their position on the intentional rule, analyzing the information, clarifying the vocabulary and meaning of the rule, classifying it under the topics that it specializes in, and stating the opinion of the fundamentalists from the rule. The results of the study can be summarized in points, the following: (1) Imam al-Izz ibn Abd al-Salam distinguished between means and purposes, and explained the types and degrees of benefits and evils, and included time as a key factor in realizing the constant and changing in the interests and purposes of legal rulings. (2) The intentional rule is a holistic issue and a legal argument by extrapolating the texts from the Qur?an and the Sunnah, and proving that the legitimate interests are one of the principles of Sharia. (3) The difference between the intentional rule and other rules of jurisprudence and fundamentalism, the intentional rule is the purpose and goal of legislating rulings, and it is ahead of the jurisprudential rule because it is based on it in inference, because the general meaning is like the general text, and the fundamental rule revolves around the method of deriving rulings, but The intentional rule is a cornerstone in the process of deduction to clarify the wisdom and purpose of the legislation and is derived from the particulars and totals of Sharia. (4) The maqasid rule controls the science of maqasid, and facilitates the task of the mujtahid by deducing legal rulings in emerging cases. (5) Imam al-Izz ibn Abd al-Salam was one of the first scholars who had a great impact in demonstrating the knowledge of the purposes through controlling it with the rules, and linking the legal rulings with their origins and objectives. (6) Controlling the balance and weighting between interests and evils with standards and controls that facilitate the task of the diligent. (7) Imam al-Izz ibn Abd al-Salam linked the existence of conditions and pillars or their nature to legitimate behavior with the purposes of these behaviors, and this was not the case with other scholars
رقم ISN
7476
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN